Apologetisk Forum

Protester mot forfølgelsen av kristne i Egypt

mhusoy - 2-7-2007 kl 13:50

http://www.nmio.no/modules/smartsection/item.php?itemid=146

Denne artikkelen tar for seg den statsdrevne forfølgelsen mot kristne egyptere som finner sted. Du har mulighet til å protestere mot dette. Send et brev til den egyptiske ambassaden og oppfordre på en ryddig måte til at Egypt sikrer sine kristne innbyggere full trosfrihet inkludert retten til å forlate islam til fordel for den kristne tro.

Dette er veldig viktig. Tidligere har vi sett hvordan liknende rettsaker og lovforslag har ødelagt trosfriheten. Dette har skjedd i land som Algerie, Malaysia og India m.fl.


Det er på høy tid at kristenheten i Vesten våkner, et nytt holocaust er på vei.


mhusoy

da talte de med hverandre, de som frykter Herren

Praxis - 3-7-2007 kl 17:10

Sitat:

Det er på høy tid at kristenheten i Vesten våkner,
et nytt holocaust er på vei. ...

Du har mulighet til å protestere mot dette.
Send et brev ....



Tja, om det nå var så enkelt?


Bare en liten byråkratisk feil i saksgangen -

så de ansvarlige høye herrer skal si Ops Unnskyld
når noen protesterer på passende høflig måte,
dette var naturligvis bare en liten feil av
vår sekretær ?


Så lett er det ikke engang å bli hørt i å peke
på skjevheter i norsk helse- og trygdevesen.

Men hvis du har rett i å kalle dette et
'nytt holocaust'

vil vi så ut og bekjempe ondskapens åndehær
i himmelrommet med vår armstyrke,
og protestskriv?

Visst er det dyp urett, ikke noe å bagatellisere vekk.

Skulle gjerne møte noen som hadde mot til å
tenke nøkternt gjennom den hele faktiske
åndelige situasjon.
Både her hjemme, og ute.


Men folk i Kardemomme By er så begeistret for
små hyggelige samarbeids-problemer,
som Vaktmestern og tante Sosialie bare kan
rykke ut og reparere.

Norge er fullstendig ledende på verdensbasis
i å yte slik diplomatisk bistand.


Prøver å ta opp det prinsipielle i ny tråd..

Bi på Herren, vær ved godt mot!

.

mhusoy - 3-7-2007 kl 19:15

Du vet da vel at kristenforfølgelsene har et omfang på mer enn 200 millioner og at ytterligere flerfoldige millioner blir diskriminert.

I Sør-Sudan har opp i mot 2 millioner anismister og kristne blitt drept de siste 25 årene. I Indonesia har mer enn 10 000 kristne blitt drept de siste årene. Andre land har tilsvarende ille statistikker. I tillegg kommer den institusjonale forfølgelsen begått av myndigheter.

Det nytter å protestere, ofte har det gitt resultater. Mange land med forfølgelse er redd for sitt internasjonale omdømme, f eks Egypt, Malaysia, Pakistan, Indonesia etc.


Ellers er jeg litt usikker på hva du prøver å si.


mhusoy

ehasting - 3-7-2007 kl 20:25

jeg er så absolutt enig med praxis. Og om det er så at et nytt holocaust er på vei, så er vel det Gud vi skal støtte oss på, ikke våre emner til å samle folk til opprop.

Praxis - 3-7-2007 kl 20:36

Hvor i Skriften finner du at Jesus eller apostlene
eller forsamlingene
avsender appell-brev til ugudelige eller sekulære
myndigheter,

eller foreslår det som arbeidsmetode?

Til noen myndigheter i det hele tatt, for den del?





Sitat:

Så tok Esekias mot til seg og bygget opp igjen hele den mur
som var revet ned, og førte den helt opp til tårnene,
og utenfor bygget han en annen mur;
han satte også Millo i Davids stad i fast stand . . .

Og han satte krigshøvedsmenn over folket og samlet dem hos seg
på plasser ved byporten og talte til dem for å vekke deres mot
og sa: Vær frimodige og sterke,
frykt ikke og reddes ikke for kongen i Assyria og hele den hær
han har med seg!
For med oss er der en større enn der er med ham;

med ham er en arm av kjød, men med oss er Herren vår Gud,

og han skal hjelpe oss og føre våre kriger.

Og folket stolte på Esekias' Judas konges ord.


(2 Krøn 32)

du kjenner bakgrunnen for uttrykket
"å holde kjød for sin arm"?



Da partiet KrF ble stiftet like etter okkupasjonsårene,
måtte en dansk observatør stille den skeptiske diagnose:
"Den profetiske røst mangler aldeles."

Jeg føler at denne skeptiker har sine ord i behold,

at kristen-Norge ikke presis er blitt mer profetisk av
sinnelag i senere år.


Det har vel heller dreid seg om å 'utnytte sjansene' til
å bli godtatt som seriøse forhandlingsparter hos
"denne verdens herrer", stifte komiteer og hørings-
utredninger og fellesråd og hestehandler og smiger for
de mektige, og noen appellbrev iblant når det gjaldt
å ta i litt.

Det som er kjød, avføder kjød.


Sitat:

Det nytter å protestere, ofte har det gitt resultater



Vet vi om ikke det bare er
'redaksjonelle og offisielle sannheter' ?



Sitat:
Ellers er jeg litt usikker på hva du prøver å si.



Det må jeg nesten tro , når du vil imøtegå det med
mer statistikk og benevninger i millioner
og krigere og alle assyrer-kongens menn




.

[Redigert den av Praxis]

Gnagar - 3-7-2007 kl 21:48

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Hvor i Skriften finner du at Jesus eller apostlene
eller forsamlingene
avsender appell-brev til ugudelige eller sekulære
myndigheter,

eller foreslår det som arbeidsmetode?

Hei Praxis

Kanskje du har funnet noe skriftsted for bruk av internett? :)

-

Praxis - 3-7-2007 kl 22:04

Sitat:
av Gnagar
Kanskje du har funnet noe skriftsted for bruk av internett?


Godt forsøk.... men 'brev' var naturligvis velkjent i
oldtiden, essensielt samme ytringsmedium som i dag.

En E-pistel, vet du, er en email fra aposteltiden.


Moses' opptegnelser, og de senere krønikebøker
kunne vært blogg-materiale ...

teknikken var enklere, men man hadde nok mye dypere
respekt for det nedtegnede ord dengang, enn i bloggosfæren
i vår tid .. det går nesten inflasjon i personlige dagbøker
som åpnes for offentligheten.


Klikk her
hvis du vil vite mer, uten nødv. å bli så mye klokere

.

Gnagar - 3-7-2007 kl 22:17

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Godt forsøk.... men 'brev' var naturligvis velkjent i
oldtiden, essensielt samme ytringsmedium som i dag.

Ok. Da må jeg muligens forstå deg dit hen at vi ikke skal sende
brev / mail til andre enn de vi kan finne eksempler på i Skriften?

-

Praxis - 3-7-2007 kl 22:41

Sitat:
av Gnagar
. Da må jeg muligens forstå deg dit hen at vi ikke skal sende
brev / mail til andre enn de vi kan finne eksempler på i Skriften?



.. der er du kanskje litt legalistisk fokusert på
brev og materiellteknologi og karve og krusmynte?

Men her var det snakk om holdning til 'myndigheter',
kommunikasjons-modus, arbeidsmetoder -
som er mer av prinsippspørsmål.

Samt hvorvidt profetisk ytring kan gis plass i
de daglige handlinger og virksomhetssett.

Ikke dumt å se hen til skriften etter modeller for
tanke og handling, men det trenger ikke gjøres
helt legalistisk og byråkratisk (takk for tilliten).


Klikk her
for å lete etter kanoniske brev med profetisk inspirasjon / ammunisjon.

[Redigert den av Praxis]

Gnagar - 3-7-2007 kl 23:26

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Men her var det snakk om holdning til 'myndigheter',
kommunikasjons-modus, arbeidsmetoder -
som er mer av prinsippspørsmål.

Tror ikke det er så dumt å gå veien om myndigheten.
I alle fall ikke om vi er opptatt av å følge Herren.



[Redigert den 3-7-2007 av Gnagar]

Praxis - 3-7-2007 kl 23:36

Sitat:
av Gnagar

Tror ikke det er så dumt å gå veien myndigheten.
I alle fall ikke om vi er opptatt av å følge Herren.


Uttrykket ditt er så upresist og slagordesisk . . .


Kan det være Markus 15:4 og 5 du tenker på?

.

[Redigert den av Praxis]

Gnagar - 3-7-2007 kl 23:50

Ja, står det ikke om Jesu vei om myndigheten i de fleste evangelier?

-

Praxis - 4-7-2007 kl 00:23

Og på alle yppersteprestenes og de eldstes klagemål
svarte han intet. 13 Da sa Pilatus til ham:
Hører du ikke hvor meget de vidner imot dig?
14 Og han svarte ham ikke på et eneste ord,
så landshøvdingen undret sig storlig.
(Mat 27)

... men en visdom som ikke tilhører denne verden
eller denne verdens herrer,
de som forgår;
7 ... Guds visdom, den skjulte, som Gud
fra evighet av har forut bestemt til vår herlighet,

8 den som ingen av denne verdens herrer kjente;

for hadde de kjent den,
da hadde de ikke korsfestet herlighetens herre.

(1 Kor 2)
.

mhusoy - 4-7-2007 kl 00:26

Hmmm.. Jeg blir lettere oppgitt over det noe av dere skriver.. jeg skal komme tilbake til dette senere..

men kort sagt så er vi kristne kalt til å behandle andre mennesker med respekt og til å leve blant ikke-kristne.. bare da kan vi spre evangeliet...

f eks i Irak blir kristne jenter voldtatt og lemlestet med jevne mellomrom... jeg vil gjøre det jeg kan både i bønn og i mellommenneskelig kommunikasjon for å stoppe dette!!!! og sååååå mye mer kan nevnes... de irakiske kristne har nok rett om oss vestlige mennesker, de har uttalt at til tross for at de har bedt aldri så mye til amerikanerne om hjelp til å overleve så har amerikanerne svart: vi vil ikke hjelpe dere...

dessverre ser det ut til at slike hardhjertede holdninger finnes blant nordmenn også..

trist

Praxis - 4-7-2007 kl 00:48

Sitat:
Opprinnelig postet av mhusoy
Hmmm.. Jeg blir lettere oppgitt over det noe av dere skriver.. jeg skal komme tilbake til dette senere..

men kort sagt så er vi kristne kalt til å behandle andre mennesker med respekt .....

dessverre ser det ut til at slike hardhjertede holdninger finnes blant nordmenn også..



Så hardhjertede at vi drister oss til å diskutere
egnede arbeidsmetoder?

jeg har opplevd deg mer respektfull og saklig enn det.

.. eller er det bare at vi "voldtar og lemlester med jevne mellomrom" ?

Gnagar - 4-7-2007 kl 01:05

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Og på alle yppersteprestenes og de eldstes klagemål
svarte han intet. 13 Da sa Pilatus til ham:
Hører du ikke hvor meget de vidner imot dig?
14 Og han svarte ham ikke på et eneste ord,
så landshøvdingen undret sig storlig.
(Mat 27)

Jesu vei gikk om myndigheten. Der ga han seg til kjenne. Pilatus spurte ham: «Er du jødenes konge?» Jesus svarte: «Du sier det.» På samme måte ble Paulus et redskap for Herrens navn blant «hedningfolk og konger». Befalingen til oss ble derfor å gå ut - også til myndigheten.

-

mhusoy - 4-7-2007 kl 23:25

Sitat:
Opprinnelig postet av PraxisSå hardhjertede at vi drister oss til å diskutere
egnede arbeidsmetoder?

jeg har opplevd deg mer respektfull og saklig enn det.

.. eller er det bare at vi "voldtar og lemlester med jevne mellomrom" ?


Det er i orden å diskutere arbeidsmetoder, men jeg oppfattet det slik at du ganske brykst avviste appellbrevtjenesten. Jeg tror at det er mulig å bevege andre til å vise rettferdighet og medmenneskelighet, i dette tilfellet, at de som forfølger forstår at det de gjør er galt og at de dermed holder opp å forfølge.

Beklager at det det forrige innlegget ble litt upresist og usaklig, men jeg har etterhvert fått veldig mange dårlige opplevelser når det gjelder å få med kristne i kampen for våre forfulgte brødre og søstre. Som oftest blir en marginalisert når en påpeker at vonde ting skjer med kristne, mange kristne nekter å tro at slikt finnes..(!).. og færre er villige til å bruke av sin dyrebare tid til å hjelpe dem som er i nød..

Jeg har ikke anklaget dere for å lemleste og voldta, men jeg håper at alle kristne i dette landet vil sanne at dette faktisk er hverdagen for mange av våre søsken i troen..


mhusoy

Kristnerd - 5-7-2007 kl 01:50

Takk for at du postet det første innlegget her mhusoy.
Hva gjelder forfulgte søsken er det to bibelvers som jeg tenker på.

1Kor 12:26
Og om ett lem lider, lider alle lemmene sammen med det. Eller om ett lem blir æret, gleder alle lemmene seg sammen med det.

Gal 6:2
Bær hverandres byrder, og oppfyll på den måten Kristi lov.

Ingen av disse versene omhandler direkte forfølgelse i den kontekst de står. Men jeg trur man kan anvende dem likefult.

Og hva "metoder" angår, så er det først og fremst bønnen vi skal bruke.
Men hvorfor denne avsky mot "apellbrev"? Er problemet at de ikke er "åndelige" nok?

Eller forbyr Bibelen oss å rette protester mot myndigheter? Forsvarte ikke Paulus seg mot de som anklaget ham, og mot de som var satt til å dømme ham? Er vi nektet å skulle delta i en skriftlig forsvarstale for de av våre søsken vi blir kjent med at lider?

Har lest innleggene dine i denne tråden, flere ganger, praxis. Og jeg sliter med å få tak i hva du egentlig mener er problemet. Har vi ikke lov til å protestere mot en ett antikristelig styresett?
Og for å vinkle det litt anderledes. Det tar maks et kvarter å lese igjennom apellbrevet, skrive det ut, signere å putte i en konvolutt. Legg til en halvtime så er det ferdig sendt. Har vi ikke tid til det?

Jeg har ihvertfall gjort mitt brev klart for sending i morgen når postkontoret åpner.

Guds fred.

Siggen - 5-7-2007 kl 02:16

"Jeg har ihvertfall gjort mitt brev klart for sending i morgen når postkontoret åpner."

Takk Kristnerd at Du minnet meg om å poste det brevet til Rab Nawaz Khan, Ambassador of the Islamic Republic of Pakistan vedr. en fengslet broder. ! Brevet har ligget ferdig frankert oppå Pc-en i noen dager nå, uten at jeg har fått ordnet saken. Der ser Du hvor "lett" jeg tar på saken... La oss si det hadde vært brev til min elskede? Skjønner?
La oss inderlig VÆR DAG - BE! Be - og gjøre alt vi kan for å påvirke til løslatelse og frie vilkår for de av våre brødre og søstre som har det vondt. De er DET MANGE AV!
Det vil nok etterhvert bli tilstander her til lands og som kanskje vil by på forfølgelse og div. andre ting vi "skyver" fra oss - For vi vil så gjerne slippe å ha slike ubehagelige ting å tenke på - speielt nå det er sommer og alle ting...

Velsignet natt

Kristnerd - 5-7-2007 kl 02:37

Sitat: " For vi vil så gjerne slippe å ha slike ubehagelige ting å tenke på "


- Ja, jeg er definitivt med i denne gruppen av "vi". Bry seg om andre? huff. det vil jeg helst slippe. :(

Praxis - 5-7-2007 kl 13:01

La oss da åpne Skriftens ord og se hvordan "appell-tjenesten"
foregår der Guds tjenere setter fot:

Sitat:

De tok til orde og sa til kong Nebukadnesar: Kongen leve evindelig!
Konge, du har gitt befaling om at hvert menneske som hørte lyden av
horn, fløite, citar, harpe, lutt, sekkepipe og alle andre slags strengelek,
skulle falle ned og tilbe gullbilledet,
og den som ikke falt ned og tilbad, skulle kastes i den brennende ildovn.

. . . disse menn har ikke aktet på ditt bud, konge!
De dyrker ikke dine guder, og det gullbillede du har stilt opp,
tilber de ikke.
Da blev Nebukadnesar vred og harm og bød at Sadrak, Mesak og Abed-Nego
skulde føres frem . . . .

Nebukadnesar tok til orde og sa til dem: Er det med forsett, Sadrak,
Mesak og Abed-Nego, at I ikke dyrker min gud
og ikke tilbeder det gullbillede jeg har stilt opp?
Nuvel, hvis I . . . er rede til å falle ned og tilbe det billede
jeg har gjort, så er det godt og vel;
men hvis I ikke tilbeder det, så skal I i samme stund kastes
i den brennende ildovn,
og hvem er den gud som kan frelse eder av min hånd?


Dette blir spennende. Her er det rå statsmakt som settes inn mot
de gjenstridige som dyrker Israels gud og trasser kongen.
Et 'bilde' vi kan kjenne igjen i tiden.

Nå må det vel formuleres noen diplomatiske appellbrev som kan
blidgjøre despotene fint, og minne dem om hvor siviliserte og
rettsindige de i grunnen egentlig er - - vil ikke Myndighetene nå
bare være så elskverdige å kikke på denne saken, og rydde opp litt
i de små byråkratiske misforståelsene?

Sitat:

Sadrak, Mesak og Abed-Nego svarte kongen: Nebukadnesar!
Vi trenger ikke å svare deg ett ord på dette.

Vår Gud, som vi dyrker, er mektig til å frelse oss :
av den brennende ildovn og av din hånd, konge, vil han frelse.
Men hvis ikke, da skal du vite, konge, at vi ikke vil dyrke
dine guder eller tilbe det gullbillede du har stilt opp.


Moses fungerte i sin appell-tjeneste, også:

Sitat:

Herren sa til Moses (...) du skal fortelle din sønn og din sønnesønn
hva jeg har gjort mot egypterne, og hva tegn jeg har gjort iblant dem,
så I skal kjenne at jeg er Herren.

Så gikk Moses og Aron inn til Farao og sa til ham:
Så sier Herren, hebreernes Gud: Hvor lenge vil du la være å ydmyke deg
for meg?
La mitt folk fare, så de kan tjene meg!
For dersom du nekter å la mitt folk fare, da vil jeg imorgen
la gresshopper komme over ditt land.
Og de skal dekke landet, så ingen kan se jorden, og de skal ete opp
hvert eneste grand av det som blev tilovers for eder efter haglet,
og de skal avete hvert tre som vokser på eders marker.
Og de skal fylle dine hus og alle dine tjeneres hus og alle
egypternes hus, så hverken dine fedre eller dine fedres fedre har sett
noe slikt . . . til denne dag.

Dermed vendte han sig om og gikk ut fra Farao.
Da sa Faraos tjenere til ham: Hvor lenge skal denne mann være
en snare for oss? La mennene fare, så de kan tjene Herren sin Gud!
Ser du ikke ennu at Egypten blir ødelagt?



Paulus gjemmer det heller ikke under en stol at
her er det alvor, Gud er virkelig og lar sitt program
gjøres kjent i alle land og keiserriker:

Sitat:


Etter at Gud da har båret over med uvitenhetens tider, befaler han nå
menneskene at de alle, allesteds skal omvende seg,
for han har fastsatt en dag da han skal dømme verden med rettferdighet -
ved en mann som han har bestemt til det,
etter at han har gitt fullgodt bevis for alle
ved å oppreise ham fra de døde.



Er det noen spor å finne av myndighet på
dette nivået, i de stensilerte appellbrevene
vi får stukket i hånd?
.

Under hvilken myndighet smigres myndighetene?

Praxis - 5-7-2007 kl 14:37

Når vi leser teksten i omtalte appellbrev til
'Ambassador of the Islamic Republic of Pakistan':

Der forekommer ikke en eneste nevnelse av
hvilken autoritet dette sendes ut under - -

ikke noe Jesus, og heller ingen nevnelse av
Abrahams Gud eller hvor han kunne ha sitt bosted.

Tverimot, avsenderen er bare 'jeg' -
og ved finlesning er han kun presentert som
'concerned citizen of Norway' ..

Brevet går følgelig ut under sekulære og humanistisk-
etiske forutsetninger, punktum.
Et rent politisk appellskrift.

'Hans Eksellens' ambassadøren får i fire punkter
høre om en viss, antatt politisk minoritet kalt
'christians' som ikke nyter sterk nok beskyttelse
fra myndighetene, mot ekstrem-voldelige fraksjoner
som kan være ute etter å ta dem.

Et par punkter bekymrer riktignok omkring en doms-
avsigelse
(byråkratiet svarer: "Det må være kjent at
administrasjonen og det politiske apparat ikke
kommenterer Enkeltsaker .. eller trer direkte inn
i foretatt lovanvendelse i slikt..")

og et lovforslag som kan beskjære tros- og
ytringsfriheten

(hvis det ikke var så udiplomatisk, kunne de f.eks
svart at "dere lutheranere er vel ikke bleke for
at Myndigheten må regulere hva som skal være lovlig
trosutøvelse i det enkelte kongerike, har dere lest
deres egne fundamentale ideologi-skrifter?")

.. så det mest konkrete som står igjen, må bli at
Pakistan ikke beskytter minoritetene godt nok mot
vold.. "men terror er da et anerkjent problem og
satt på dagsorden i alle rasjonelt regjerte land...?"

Brevteksten er rimelig tett besatt med smiger
til eksellensene og myndighetene -

ikke en antydning om at Myndigheten kan ha lagt
seg på en fordømmelig ondskapsfull linje med
fullt vitende og vilje --
og står ansvarlig under Gud Skaperens blikk --

enda en 'islamisk republikk' i prinsipp skulle
antas å anerkjenne en slags allmektig himmelgud og
dertil skaper?


Da tror jeg heller ikke at brevet vil ha sjanser
til å avføde noen respons som Faraos (forbigående)
panikk:

Sitat:

Da sendte Farao bud efter Moses og Aron og sa
til dem: Denne gang har jeg syndet;
Herren er den rettferdige, og jeg og mitt folk
er onde.


Hadde farao og ambassadøren i Pakistan sendt bud
etter Norsk misjon i Øst med ord som ovenfor,
skulle det nok bli store seiers-overskrifter i
"Fredsropet".

Moses var mer erfaren med faraoers vis, og lot
seg ikke imponere:
"Men om deg og dine tjenere vet jeg at dere ennå
ikke frykter for Gud YHWH."

(2 Mos 9)


.

[Redigert den av Praxis]

Siggen - 5-7-2007 kl 15:41

Først J. Cash ved Bror`s anvisning.Dernest Praxis med sin tilrettevsining. Helt etter Boken! Bøyer meg i støvet for all god undervisning - og jeg føler ikke noe behov for å imøtegå noe som helst jeg så sant det ikke strider mot Guds Ord. Men det var den enfoldige Sigg. da, som tenkte etter at`n vart godt frelst som de religiøse i min fam. kaller det, at jeg kjente så godt legge dette innpå mitt hjerte. Derfor har jeg brukt tiden i bønn og arbeid for de forfulgte siden. Uten å se annet en to øyne som ser meg i ansiktet. Rebekka; Eti og Ratna - søndagsskolelærere var de siste som ble frigitt etter å ha vært frarøvet friheten i lengre tid. Da blei sigg så glad! Og så enkel er jeg - men ser jeg har mye å lære - ja så altfor meget...?

Kristnerd - 5-7-2007 kl 15:59

Ja, apellbrevene er politiske og diplomatiske, og lite "åndelige" og "profetiske". Det legges det da heller ikke skjul på.
Så dersom man mener at en kristen aldri skal ytre seg politisk, eller aldri skal benytte seg av diplomatiske virkemidler, da får man holde seg borte fra apellbrev.

Siggen - 5-7-2007 kl 16:49

http://www.moriel.org/articles/notice_board/impressions_refl...

Disse to øynene var det jeg tenkte på i mitt forrige ikkeredigerte innlegg.

Jacob har lært meg mye om å være en raus og godhjerta kristen – UTEN å gå på akkord mot Guds Ord. Bl.a er han kompromissløs når det gjelder Israel – ja stort sett - en svært så stødig kar – sammen med Dave Hunt og kompanjongen er de verdt å låne øre til – nå på oppløssida like før Jesus kommer for å hente oss hjem til Seg. Å som jeg gleder meg!

mhusoy - 6-7-2007 kl 03:00

wow.. et veldig sterkt innlegg på den linken..

jeg kjenner godt til de tre indonesiske kristne kvinnene som ble fengslet i 2 år på falskt grunnlag

jeg takker Gud for at han kunne bruke dem uansett og for at den kristne tro går fram i den islamske og asiatiske verden



mhusoy :)

mhusoy - 6-7-2007 kl 03:01

Takk for svarene fra Siggen og Kristnerd.

Jeg har engasjert meg i appelbrevtjenesten i noen år nå. Og flere ganger har kristne blitt fri. Det takker vi Gud for.

mhusoy

Ny horisont - eller ihvertfall reparert etter skade?

Praxis - 6-7-2007 kl 20:20

Sitat:

Ja, apellbrevene er politiske og diplomatiske, og lite "åndelige"
og "profetiske".
Det legges det da heller ikke skjul på.



Det virker ikke som dere opplever underskuddet på profetisk ånd
som videre sjenerende, heller?
Når vi ser på helheten av hva de troendes
selvforståelse, og dermed prioritering, burde være.


Men det var dere som bragte argumentet "lite tidsforbruk" inn i bildet.

Det har heller liten relevans, hvis spørsmålet skulle være
hvordan det er klokt å planlegge og prioritere -
Hvem vi tror vi skal være, i det hele tatt.
"How should we then live?"


Da minner det mer om en kraftig defensiv 'avlats-handleri' tankegang --
om en vanegrodd, altfor stor villighet til å la
tidens satanalkohodeløse jag styre oss --
jag etter tempo, råkjør og forhastede avgjørelser på ethvert nivå.

"Gi oss i alle fall følelsen av å ha gjort NOE riktig..."

Og vi aner det uselvstendig-gjorte, lederfiksert-manipulerte
legfolkets frustrasjon over å oppleve hvor lite rom og tid de 'får'
til å bidra med egen, reell, gjennomtenkt innsats.



Vår panikk under det hardkjøret prøver fienden å utnytte --
til å sno oss ut på en rekke sidespor, som vi ikke klarer å
bevilge oss roen til å analysere.


Noen av de mer smakløse konkrete utslag av å utnytte
troendes kval på det sidesporet de har latt seg trenge ut på,
er de hodeløse kjedebrevene - "kjede-avlatsbrevene" --
som myldrer inn på email:
Vi er jamen late slubberter hvis vi ikke engang gider å klikke
'Videresend' til alle vi kjenner --
HER er nemlig vår sjanse til
i det aller minste å gjøre NOE for den gode sak!

Og er ikke ordningen tidsbesparende?


Det ble ymtet litt i det emnet tidligere:
http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=1664


Dessverre, så tror jeg mye av tankene som ble lagt fram der,
også kan ha noe gyldighet i denne debatten.


Appellbrevene fra mer etablerte kontormiljøer
er sjelden like manipulerende og innholdsdefekte,
som kjedebrevene - som øyensynlig likevel også utløser mange
leg-sjelers takknemlighet for å "få være med" til "sakens beste".



Men takknemligheten ligner jo, og alene den kan indikere
det langt mer grunnleggende problemet:
Den katastrofale hyrdeløshet i vår tids organiserte
kristenliv.

Frustrasjon etter å få være reelt med ...


Videre har jeg nå ganske detaljert påvist noen svakheter
ved det ene appellbrevet som ble fremlagt som det gode
eksempel.
(Riktignok havnet vi i Pakistan etter at Egypt først var foreslått)

Noen stor metode til bedre engasjement og medvirkning
ser jeg ikke, heller risiko for overtro på en surrogat-
og kompromisspreget metode for de tidsfrustrerte ...
Tenk om noen hadde orket å drøfte dette nøkternt?


- -

Kunne dere slutte å karaktersverte meg, selv om jeg vil belyse
grunnleggende problemer?
Å itolke meg en hjertets forherdelse for holdninger
som dere gjerne vil tro jeg har ...

så det skal bli enklere å 'håndtere' en utfordring?



Jeg er visst nå blitt tilhenger av å tilsløre hva som
"faktisk er hverdagen for mange av våre søsken i troen",
leser jeg ymt om.
Og naturligvis er jeg så kritikkverdig sentimental å
holde med alle som vil
"slippe å ha slike ubehagelige ting å tenke på".

Nei, dere har aldri hørt meg nevne noen defekte eller
ubehagelige saksforhold, i all den viselig regjerte
verden ute, hjemme eller på havet?

Takk for all saklig velvilje.

. . . .


Forfølgelsen herjer i en rekke fremmede land, det skal
være sikkert og forstått.
Men i disse hardt 'myndighets'-rammede land, er de troende
desto mer kompromissløst motivert, og forstår hvem de skal være.


De forstår til og med at de må be sterkt for et åndelig
forvirret land som det Laodikeanske Norge -- som vet så
innmari godt hva alle burde gjøre, og eksporterer ubrukelig
veiledning i større omfang enn tremasse.

Undertrykkelse har vist seg å utvikle en åndelig edruelighet,
som sofakveget her i Norge ikke ser noe behov for.

(Amos 4)


Men vi burde be om at de edruelige land kunne sende
noen misjonærer til Norge, med litt bedre øyensalve enn den
vi smører ihop her.

http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=957

. . .



Det var en kar her som kvad om hvor trist han
ble av å fornemme våre harde hjerter, men han uteblir
fra å rydde opp i insinuasjonene.
Da får jeg kanskje lov å uttale min egen forferdelse:

Jeg forferdes over hvordan dette forum domineres av
omtrentlighet, emosjonelle reaksjoner -- og
uholdbare inntolkninger av andres motiver.
Omtrentlighet og latskap.

Siden forumet håpefullt har ønsket å tiltrekke folk
som tåler litt tankemessige utfordringer, og ikke bare
være et stort kladdeark for skravl og tankeløshet --
jeg må lure på hvor de kan ha gjort av seg, de som skulle
ha tjenestegjort som mer bærende frivillige krefter.


Apatiens synd

David Wilkerson har, som vi har sett, bekjentgjort at vår
Gud er lite fornøyd over apatien som knuger våre nordiske land.
Er det noen som ser det alvoret?

http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=1702#pid1318...


Sitat:

For Herren har utøst over eder en dyp søvns ånd,
og han har tillukket eders øyne, profetene,
og tildekket eders hoder, seerne.

Slik er synet av alt dette blitt eder likesom ordene i en
forseglet bok;
gir en den til en som skjønner skrift, og sier: Les dette!

så sier han: Jeg kan ikke, for den er forseglet.
Eller rekk boken til en som ikke skjønner skrift, med de ord:
Les dette!
så sier han: Jeg skjønner ikke skrift.

Og Herren sier:
Fordi dette folk holder seg nær til meg med sin munn
og ærer meg med sine leber,
men holder sitt hjerte langt borte fra meg,

og deres frykt for meg er menneskebud som de har lært,

se, derfor vil jeg bli ved å gå underlig frem mot dette folk,
underlig og forunderlig,

og dets vismenns visdom skal forgå,
og dets forstandige menns forstand skal skjule seg.




Da talte de med hverandre,
de som frykter Herren
:


i stedet for bare å klikke 'videresend' som en liten offergave
til Adam Gjerningsstrev,
og ellers kjøpe inn konsument-tilpasset Organisert og
Stormanns-styrt møte og underholdningstilbud så det holder
til over helgen?


Det er risikabelt, å begynne å tale med hverandre.
Bare de som frykter Herren, orker tenke på det prosjektet.

Kan vi få helbredet denne menneskefrykten,
så de avlats-pregede "bare klikk her"-metodene
kunne få litt reell konkurranse av et bibelsk disippelskap,
mindre preget av masse-mediale metoder og
herming av verdens ferdigpakkede hektiske vis?

Kan vi få øye på mindre Molok-offervillige løsninger
til vern mot tids- og brevklemma?

-

Hvorfor møtte Hans Nielsen Hauge og vennene hans
så forbitret motstand på 1800-tallet, hos de godkjente
eiere av det kristelig administrative apparatverk?


(- skisse her -)
fra kristenforfølgelsen i Norge.



Sitat:

... for når han og hans barn ser mine henders gjerning i sin midte,
så skal de hellige mitt navn, ... og Israels Gud skal de frykte.

De hvis ånd fór vill, skal lære forstand, og de knurrende skal
ta imot lærdom.


(Jes 29)



.

mhusoy - 6-7-2007 kl 20:50

Å snakke med andre mennesker er ikke galt. Kristne er kalt til å leve i en verden med ikke-troende. Vi er kalt til å leve i fred med andre så langt det står seg for oss i forhold til Guds ord. Det er ikke galt å spørre andre om å oppføre seg skikkelig.


mhusoy

Humanoptimist, javisst

Praxis - 7-7-2007 kl 13:42

Sitat:
av mhusoy

Å snakke med andre mennesker er ikke galt.
Kristne er kalt til å leve i en verden med ikke-troende.

Vi er kalt til å leve i fred med andre så langt det står
seg for oss i forhold til Guds ord.
Det er ikke galt å spørre andre om å oppføre seg skikkelig.




Var dette svar på de berørte spørsmålene?


Hvor har noen trukket i tvil om det kan forsvares å
"snakke med andre mennesker"?

Har jeg satt i fare sjansene til "å leve i fred med andre"?

[ Det måtte vel i tilfelle være hvis du vet at det er
fredsforstyrrende å stille spørsmål og føre debatt?
Men det er jo de rå diktaturenes oppfatning -
de som du vil refse, OPS UNNSKYLD skrive hyggelige smigrende
brev til, så det kanskje går opp for dem at de burde
"oppføre seg skikkelig" (sitat). ]

. .

Slik belæring fra en som er ferdig med å si seg lei for
sin tidligere usaklighet.


Kan det være bare jeg som ikke fatter den nymoderne
fastfood typen saklighet, som de unge mestrer så fint?


Noen her som kan tolke og vise meg tålmodig hvordan
de setningene der altså gir svar -- på hvorfor diktaturet
sikkert blir fromt som alle spedlam i Snillfjord i plenum,
når det får en smigrende appell fra humanist-etikernes
Kardemomme By, som skal utvirke
Sitat:

at de som forfølger forstår at det de gjør er galt
og at de dermed
holder opp å forfølge.

av mhusoy


Kan noen vise meg hvordan de fremlagte vise ord vil
lindre frustrasjonene hos troende som gjerne ville komme
mer reelt i inngrep med å vitne for verden og forsvare
forfulgte søsken,
men oppdager hvor invalid og apatisk handlingslammet
alt det 'profesjonelle' religiøse
forvaltnings-apparatverk opptrer til å representere 'oss',
hvor saftig vi enn forer dem med avlats-giroblanketter?

Hvor søkk vassent inkompetent de forretter diplomatiet
for oss, mens de bare iverksetter hedningenes egen human-
optimistiske politikk og kaller det 'kristent arbeid' ??

Dette har skjedd i en 50 års tid, og da begynner selv de
fromme lamunger å skjønne at
Sitat:

.. alt har fienden fordervet i helligdommen. Dine motstandere
har brølt midt i ditt forsamlingshus;
de har satt sine egne tegn op til tegn ...
De har satt ild på din helligdom; like til grunnen har de
vanhelliget ditt navns bolig.
De har sagt i sitt hjerte: Vi vil ødelegge dem alle
sammen! De har brent alle Guds forsamlingshus i landet.

Våre egne tegn ser vi ikke -- det er ikke noen profet mere,
ikke noen hos oss som vet hvor lenge det skal vare.

10 Hvor lenge, Gud, skal motstanderen håne, fienden forakte


- de spottende hedninger har nådd sitt mål å overta og
administrere det organiserte kristenliv -
og slik undertrykke det kristne arbeid langt mer effektivt
enn hva diktaturene kan klare med sine metoder.


Dere har hørt om den fromme eldre damen som fikk høre om
Adolf Hitler, og ytret at "han skulle vært tesnakka" ?

Hun har ikke få etterkommere i den religiøse administrasjon.

Jeg begynner å tvile på om jeg vil ha Mhusoy til å
representere meg i diplomatiet.


Med mindre noen kan tilby seg å løse disse gåtene?

"uff æsj, da må vi jo lese lange vanskelige lekser?"



Sitat:

Min hjord farer vill på alle fjell ... og over hele landet
er min hjord spredt; det er ingen som spør,
og ingen som leter efter den.
Hør derfor Herrens ord, I hyrder!

Så sant jeg lever, sier Herren, Israels Gud, sannelig,

siden min hjord er blitt til rov, og den er blitt til føde
for alle markens ville dyr, fordi den var uten hyrde,

og mine hyrder ikke spurte efter min hjord, men hyrdene
røktet sig selv og ikke røktet min hjord -

derfor, I hyrder, hør Herrens ord!
Så sier Herren, Israels Gud: Se, jeg kommer over hyrdene

og vil kreve min hjord av deres hånd
og la dem opphøre med å røkte hjorden,

så hyrdene ikke mere skal røkte sig selv,
og jeg vil redde min hjord av deres munn,
så den ikke skal være til føde for dem.
For så sier Herren, Israels Gud: Se, jeg kommer
og vil spørre efter min hjord og se til den.
Likesom en hyrde ser til sin hjord på den dag han er iblandt
sine adspredte får, således vil jeg se til mine får
og redde dem fra alle de steder hvor de er adspredt




(Esek 34 / hyrdeløst dyr i Snillfjord)





.



[Redigert den av Praxis]

Hva ville Jesus ha gjort?

Praxis - 8-7-2007 kl 20:07

Sitat:

Så dersom man mener at en kristen aldri skal ytre seg
politisk, eller aldri skal benytte seg av diplomatiske
virkemidler



tja -
Hvorfor forsvare så ivrig adgangen til å ligne på
hedningene i deres fremgangsmåter?
tankegang, arbeidssett ...

Å ta deres humanistiske ("Vi Sjøl-kirken") argumenter
i arv? Fordi de er så diplomatiske og umyndige at
despotene kanskje liker dem, siden det ikke er noe mas
om Hellig Gud som ser alt og vil kreve enhver til regnskap?

For jeg tror du leter forgjeves etter diplomati i
"den jevne medmenneskelighets navn" i Skriften.
Der er det tale om myndighet..
Ikke sant?

"Dere skal gjøre de gjerninger jeg gjør"


Litt humanitært diplomati er nok portrettert i 1 Kon 20
men det skjærer seg raskt og YHWH personlig må inn og redde.


Hvis tiden er så knapp for å gjøre noe riktig, stiller vi
da helst en fremgangsmåte etter Bibelsk modell på
reservebenken, helt til "annen fremgangsmåte ikke nytter"?




"Dere kaller meg Herre, men gjør ikke det Jeg sier."



Skal vi legge noen vekt på å ta eksempel av Jesus -
eller blir det helt frivillig?

Men foralldel,
det kan iblant bli for spekulativt å lage oss teorier
om "hva Jesus ville ha gjort" i spørsmål / situasjoner der
vi ikke oppdager noen klar parallell i Skriften.

Men kanskje det er nok å lære av hva Jesus faktisk gjorde?

- - -


Jeg har sett nærmere på et annet appellbrev fra samme hold
som forrige:
Det skal være sendt i 10 000 stykk til en annen eksellens,
presidenten sjøl i Uzbekistan.


Det kunne i starten se ut til å lufte friskere, da brevet
peker på at denne statens Grunnlov lover full og fri
utøvelse av enhver eller ingen religion.
Dertil pålegges staten å ikke blande seg i noen "religiøse
organisasjoners" virksomhet, så grunnloven er kanskje vel så
fri som vår norske.

Hadde de bare sluttet der, men så snubler det ene argumentet
i det andre:
En annen lov i landet praktiseres slik at bare registrerte og
godkjente religiøse virksomheter tåles i riket.
Og så prosederer de ti tusen appellantene:
"Jammen det der er feil, domfelte hører jo til et aldeles
godkjent parti!"

Med det godkjenner de først at landet har gående en under-
trykkende lov - - og at en stat klart må få regulere, straffe
eller strupe religiøse aktiviteter - alt etter den over-
bevisning makthaverne til enhver tid bestemmer seg for.

(noe alle registrerte Lutheranere riktig nok er forpliktet og
bundet til å mene: det lød som kjent pensum,
Carl Fr. Wisløff ...
nevermind)

Og så har appellantene slått inn på Bukkene Bruses appell-
metode
: Ta ikke denne predikanten som er 'godkjent', for
snart kommer det en som er verre, og kanskje utfordrer
myndighetene og forkynner uten papir og godkjennelse.
Ta ham istedet!
Vi moderate geiter tar avstand fra sånt, og opponerer ikke mot
myndighetslivet i land vi får være gjester i.
(Misjonsbefalingen får vi ta en dag med pent vær ....)


Er det i Jesu navn at de bannlyser Hans vitner som ikke
er godkjente smigertutere for de keiserlige myndighetene?

At de faktisk hvisker Myndighetene det i øret at disse megafon-
bandittene der kan dere bare ta og høvle som dere vil, når
våre kjekke gutter bare får svinse og messe litt i harmonisk ro?


Ti tusen sauer har underskrevet at dette kjennes (som) rett,
dette kanskje i Jesu navn? Nei? i Bekymret Medborgers navn?

Skal vi da tenke oss Jesus sitte der og tautrekke paragrafer
med byråkratene: "Jamen jeg sier at mitt vitne oppfyller alle
de nydelige reglene deres!" - "Nei, vi godkjenner'n ikke!!"


Hvis vi tror at Jesus ville heve seg litegrann over debatt på
det nivået - -
hvorfor skal vi utføre det til inntekt for Ham da?
(Eller til inntekt for selvbildet vårt og for
Adam Zvett-Gjerningsstrev?
Trenger Jesus ha noe med hvordan vi føler for å tjene Ham,altså ??)


Allerede rent humanistisk sett, forresten, er det en kraftig
tvilsom, passe suicidal påstand at "Broder X hører til et
GODKJENT samfunn". - Etter hvilken norm da?
Mener de bare "Jamen han fikk gå ifred i fjooor!"?

(Frimureriet svetter godt nok over å godtgjøre at de selv er 'ekte'..
som vi så annetsteds..)


De titusen kjekke appellanter er ikke ferdige før de har ærekrenket
sin egen klient, etter å ha ofret hans miskjente konkurrenter:
Neida, vår mann har slett ikke medført materiale som byr på
"ekstremistiske religiøse ideer" -- stoffet hans er tvertimot
"peaceful, non-political and harmless"!

Det må altså være enda mer kraftløst enn appellbrevet, som tross
alt er politisk og prøver å utvirke holdningsendring.
Farao trenger ikke frykte for at denne forkynner skal lage bøljer!
Vi er så saltfri og spiselige, alle som en.

Skulle de behøve å sende ut en forkynner som bare har harmløse
ideer i kofferten, hvis den ærekrenkelsen var sann?

Eller hvis den forkynneren står i ledtog med den evige Gud som
omstyrter kongerikers troner og knuser hedningenes makt
(Hag 2:22) - trenger de gi ham falsk identitetsbevis?





.

mhusoy - 8-7-2007 kl 22:56

En foreløpig seier for våre søsken i Egypt, takk Gud:

http://compassdirect.org/en/display.php?page=lead&lang=e...

############################################################################
Lead story - Friday July 06, 2007
EGYPT: COURT ORDERS RETRIAL IN ‘APOSTASY’ CASE
Constitution’s Islamic law clause called “a sword aimed at the neck of Christians.”

Coptic Lawyer Naguib Gabriel
ISTANBUL, July 6 (Compass Direct News) – Egypt’s Supreme Administrative Court this week quashed a previous ruling that had denied Coptic citizens the right to regain their legal Christian identity, ordering a retrial on the hotly contested case.

The 45 Coptic plaintiffs and their supporters greeted the ruling with cheers and ululating trills echoing through the courtroom, declaring it a victory for “citizenship rights,” sources at the national weekly Watani told Compass.

The court stated that it had based its ruling on the legal opinion of the State Commissioners Authority, which noted that Egypt’s civil law contained no reference to ridda [abandoning Islam], which is punishable by death under Islamic law.

Held under tight security on Monday (July 2), the final appeal hearing was punctuated by heated arguments between lawyers, angry chants from Islamists crowding the courtroom and near fist fights at one point.

When defense lawyer Naguib Gabriel declared that Egypt should be a civil state, not an Islamic state, courtroom observers began to chant, “Islamic! Islamic! Egypt is an Islamic state!”

The evening before the awaited verdict, Gabriel appeared on the “Al-Ashira Misa’an” (“Ten O’Clock P.M.”) talk show on the satellite TV Dream channel. Quoting Article 2 of the Egyptian Constitution, which declares Islam the state religion and Islamic law the main source of legislation, Gabriel said this clause would always be “a sword aimed at the neck of Christians.”

The plaintiffs’ defense team of well-known Coptic lawyers included Mamdouh Ramzi, Ramses el-Nagar and Mamdouh Nakhla. When government lawyer Mansour Abdel-Ghaffar declared to the court that the converts to Islam who then wanted to return to Christianity were “manipulators of religion,” defense attorney Ramzi reminded the court of the Quranic verse declaring, “There is no compulsion in Islam.”

Both Ramzi and Nakhla emphasized “glaring discrimination” against Christians in regard to religious conversion. Although a Copt can be legally declared a Muslim in a matter of 24 hours, they said, a Muslim’s conversion to Christianity remains “next to impossible.”

According to El-Nagar, this week’s ruling has established that the same legal principles apply to Muslim and Christian citizens alike. Because it applies “indiscriminately” to all conversion cases, the lawyer concluded, it thus obligates the Interior Ministry to change religious identities without the applicants having to take their cases to court.


Lawyer Mamdouh Nakhla
During the initial appeal hearing on June 18, defense attorney Ramzi asked government lawyer Mazhar Farghali what he would do if a Muslim wished to convert to Christianity.

“I would cut his throat,” Farghali replied.

According to a report published July 1 by Watani, Farghali had insisted in his remarks that changing the religion category from Muslim to Christian “threatens public order.”

In response, El-Nagar expressed “amazement that correcting a mistake in one’s ID papers to reflect the true status of the holder . . . is described by the government’s attorney as ‘endangering public order’ instead of ‘defending public order.’”

El-Nagar had also pointed out that the nation’s laws restricting the right of religious conversion were clear violations of the international treaties that Egypt has signed.

Another state lawyer, Abdel Meguid al-Enani, had insisted that Islam was “a one-way road.” For a Muslim to leave Islam constituted “high treason,” he said.

“Just look,” Al-Enani had said, looking around the courtroom. “All the church is present here. It’s a conspiracy against Islam.”

The only Christian visitor to the courtroom was one Coptic priest.

Judge Essam Eddin Abdel-Aziz set September 1 for the case to be retried before the Supreme Administrative Court.

In an interview with the Middle East Times, El-Nagar predicted a “positive outcome” at the September hearing, declaring that this week’s ruling proved there was “still a window of freedom in Egypt.”

END

*** Photographs of lawyers Naguib Gabriel and Mamdouh Nakhla are available electronically. Contact Compass Direct News for pricing and transmittal.
############################################################################



Vi må alle fortsette å be for våre søsken i troen, at de må holde fast ved troen på Kristus og at deres tro må bli styrket gjennom prøvelsene. Vi må også be for at forfølgerne for møte Jesus og at de kommer til tro på ham.


mhusoy

mhusoy - 8-7-2007 kl 23:37

Praxis, du skriver mye, men jeg synes ikke at du treffer særlig godt med alle de karakteristikkene og angrepene du framsetter.




Johannes 8:1-11

Hebreerne 13:3:
Husk på dem som sitter i fengsel, som om dere var lenket sammen med dem, og husk på dem som blir mishandlet, som om det gjaldt deres egen kropp.

1. Korinter 12:26:
For om ett lem lider, lider alle de andre med. Og om ett lem blir hedret, gleder alle de andre seg.

Matteus 25:31-46

Matteus 9:13

Matteus 5:1-16

Apostlenes gjerninger 26
26:31:
Da de hadde trukket seg tilbake, snakket de med hverandre og sa: «Den mannen har ikke gjort noe som han fortjener dødsstraff eller fengsel for.»

1. Peter 2:13-15:
Dere skal for Herrens skyld underordne dere enhver myndighet blant menneskene, enten det er keiseren, den øverste, 14 eller landshøvdingene som han har utsendt; de skal straffe dem som gjør det onde, og rose dem som gjør det gode. 15 For det er Guds vilje at dere ved å gjøre det gode skal stoppe munnen på uforstandige og tankeløse mennesker.

1. Peter 3:15-17

1. Peter 4:12-16

Apostlenes gjerninger 16:16-39
16:35-39:
Da det var blitt dag, sendte dommerne rettsbetjentene av sted med denne ordren: «Løslat mennene!» 36 Fangevokteren meldte fra om dette til Paulus og sa: «Dommerne sender beskjed om at dere skal løslates. Kom nå ut og dra bort med fred.» 37 Men Paulus svarte: «Uten lov og dom er vi blitt pisket offentlig og kastet i fengsel, enda vi er romerske borgere. Og nå skal vi altså sendes bort i all hemmelighet. Nei, takk! De får selv komme og føre oss ut.» 38 Rettsbetjentene brakte dette svaret til dommerne, som ble skremt da de fikk vite at de var romerske borgere. 39 De kom og ba om unnskyldning, fulgte dem ut av fengselet og ba dem reise fra byen.




mhusoy :)

«Den mannen har ikke gjort noe som han fortjener dødsstraff eller fengsel for.»

Praxis - 9-7-2007 kl 00:29




Til dere som bare skumleser i farten:

Det er viktig og rett å be for dem som lider
nød og urett.

Om noen tror jeg oppfordrer til likegyldighet,
da må han ha lest ALTFOR slurvete...

Jeg har etterlyst bedre saklighet.

Jeg har innbudt til å drøfte arbeidsmetoder,
men ikke møtt noen som var interessert i det.




Mhusoy:

Hvis du mener jeg har rammet noen person
med hva du kaller
" alle de karakteristikkene og angrepene "

ser jeg gjerne at du er mer spesifikk.


Jeg har angrepet likegyldighet og slendrian i
generell omtale, med andre ord debattert.



Men du risikerer å sverte meg ufortjent ved
slike svevende svar, og 'hoderysten'
slik folk lett oppfatter det, når de ikke
følger så nøye med i hva som er saklig.


Det var vel ikke din hensikt å ta med meg
under ditt sukk over "de harde hjerter"

men det kan være lett å oppfatte det som
karakteristikk av meg, at jeg skal ha
angrepet på upassende vis etc.


Jeg prøver å oppfordre folk til
å granske påstander, analysere
forutsetninger.
Så de kan skjerpe seg bedre i møte
med verdens granskende blikk ..

Er det ondskapsfullt ?


.

[Redigert den av Praxis]

Gunnar - 9-7-2007 kl 06:07

Men tenk nå tilbake på den første tiden, den gang dere ble opplyst og siden holdt ut i de lidelsene dere måtte kjempe med. Snart ble dere hånt og plaget for øynene på folk, snart gjorde dere felles sak med andre som måtte gjennomgå det samme. Ja, dere led med dem som satt i fengsel, og fant dere med glede i at det dere eide, ble røvet fra dere. For dere visste at dere eier noe som er bedre, og som varer.
Kast ikke vekk frimodigheten! For den gir stor lønn. Dere trenger utholdenhet, så dere kan gjøre Guds vilje og vinne det som er lovet. (Hebr 10, 32-36)

Andre måtte tåle spott og piskeslag, ja, til og med lenker og fengsel. Noen ble steinet, saget i stykker eller drept med sverd. Andre måtte gå omkring i saueskinn og geiteskinn, nødlidende, forfulgt og mishandlet. Verden var dem ikke verdig, og de måtte flakke omkring i øde trakter og på fjell og holdt til i grotter og huler.
Alle disse fikk godt vitnesbyrd for sin tro, men de oppnådde ikke å få det som var lovet. Gud så for seg noe som er bedre for oss: at de ikke skulle nå fram til fullendelsen uten oss. (Hebr 11, 36-39)




Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Til dere som bare skumleser i farten:

Det er viktig og rett å be for dem som lider
nød og urett.

Om noen tror jeg oppfordrer til likegyldighet,
da må han ha lest ALTFOR slurvete...

Hei Praxis.

Jeg vet ikke om Mhusoy helt skjønner hva du setter søkelyset på i denne tråden. Jeg har en liten formening om at Mhusoy kanskje er så "låst" på det å sende appellbrev, at enhver motforestilling i hans øyne blir ensbetydende med ukjærlighet eller hårdhet.(?)

Du tar opp en del tankevekkende spørsmål som burde virke ransakende for enhver som leser dem. Nedenfor kommer et lite utvalg som jeg tenker litt på ( i noe uordnet rekkefølge):

- Skal vi underordne oss myndighetene uansett hva? Kan det finnes tilfeller der staten ikke skal lydes? I såfall.. hvor skal man sette grensen?

- Sender vi appellbrev mer for "vår egen skyld" enn for de som lider ondt? (så har vi i hvert fall gjort "noe")

- Er vår måte å tenke/handle på (i forbindelse med våre medsøskens lidelse) et utslag (symtom) på et mye større problem (for oss), som ikke dreier seg først og fremst om appellbrev i seg selv, men om hvordan vi forvalter Ordet og evangeliet?

- Dersom vi først skal sende slike appellbrev, er det da rett å skrive det så lite utfordrene, mildt og ufarlig at vi i praksis står i fare for å undergrave både bibelens og Jesu myndighet og evangelium?

- Er det galt å fengsle/torturere kristne fordi voldsutøverne synder mot Gud selv, eller er det kun galt fordi de krenker religionsfriheten, menneskerettighetene og de demokratiske prinsipper..?

- Hva tenker vi egentlig om de som er fengslet for Jesu skyld? Er de bare offer som må hjelpes, eller ligger det noe mer bak?

2. Tim 2, 8-13: Husk på Jesus Kristus, han som ble reist opp fra de døde og er av Davids ætt. Dette er mitt evangelium, og for dette lider jeg. Ja, jeg er bundet i lenker som en forbryter. Men Guds ord er ikke bundet. Derfor utholder jeg alt for de utvalgtes skyld, for at også de skal nå fram til frelsen i Kristus Jesus og få evig herlighet. Dette er et troverdig ord:
Døde vi med ham,
skal vi også leve med ham.
Holder vi ut,
skal vi også herske med ham.
Fornekter vi,
skal han fornekte oss.
Er vi troløse,
så er han trofast,
for han kan ikke fornekte seg selv.


2. Tim 3,12: Alle som vil leve et gudfryktig liv i Kristus Jesus, skal bli forfulgt

Matt 5,10: Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld, for himmelriket er deres.

- Hva er "hovedmålet" med fengsling, tortur og lidelse sett i fra de kristnes synspunkt? Er det å slippe mest mulig lidelse eller..?

Rom 8,17 Vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sant vi lider med ham, så vi også skal få del i herligheten sammen med ham.

- Hvor har egentlig sannheten havnet i vår "kjærlighet"?

Ef 4, 15: Men vi skal være tro mot sannheten i kjærlighet og i ett og alt vokse opp til ham som er hodet, Kristus.

Det er mulig jeg tar feil Mhusoy, men jeg undrer litt på om du ikke står i fare for å sette "frihet fra jordisk lidelse" høyere enn Guds eget ord og evangelium. Jeg vet at dette er en drøy påstand, og jeg håper jeg tar feil, men dine tilbakemeldinger i denne tråden gjør at jeg gjør meg noen tanker rundt dette.

Jeg deler jo din nød for våre forfulgte søsken (og det gjør også Praxis, noe han har utalt ved flere anledninger i denne tråden), men det kan oppfattes som om du har byttet ut: "alle må bli frelst" med "alle kristne må bli fri fra fengsel" koste hva det koste vil..(?)

Et av spørsmålene blir da: Skal vi på de fengsledes vegne, ofre det Guds ord og evangelium som de går i fengsel for, slik at de kan slippe ut av fengselet? :o

Fil 1,27-30 Se bare til at dere fører et liv som er Kristi evangelium verdig. Enten jeg kommer og ser dere, eller er borte, så la meg få høre at dere står sammen i én ånd, kjemper med ett sinn for troen på evangeliet og ikke på noen måte lar dere skremme av motstanderne. Dette er et tegn fra Gud, et tegn som varsler fortapelse for dem, men frelse for dere. For Kristi skyld fikk dere den nåde ikke bare å tro på ham, men også å lide for ham. Dere står i den samme kampen som dere før har sett meg kjempe, og nå hører dere at jeg fremdeles står i den.

Nå er jo ikke jeg noen modig helt på noe vis, men er nok en heller feig og ynkelig stakkar. Allikevel så vil jeg si følgende:
Dersom noen myndighet skulle fengsle meg for min tros skyld, så ber jeg herved om at INGEN sender slike appellbrev på mine vegne.(!) Jeg vil skamme meg dypt dersom jeg, i tillegg til å få være i fengsel for Jesu skyld, skal få hele grunnlaget for min lidelse undergravd og utvannet på den måten som flere av disse appellbrevene gjør!

(så nå har dere det skriftlig.. )

Det er jo dypest sett ikke snakk om min frihet, menneskerett eller demokratiske rettighet , men om Jesu vitnesbyrd og evangelium!

Hallo?

Hebr 13,3: Husk på dem som sitter i fengsel, som om dere var lenket sammen med dem, og husk på dem som blir mishandlet, som om det gjaldt deres egen kropp.

Bare så det er understreket: Det er ikke snakk om å ikke lide med våre søsken, eller å ikke kjempe for dem.. det er snakk om å gjøre ting på Guds måte, og med de rette prioriteringer!

Åp 12,12 De har seiret over ham ved Lammets blod og ved det ordet de vitnet, og de hadde ikke livet så kjært at de ikke ville gå i døden.

1. Peter 2,19-21 For det er godt om noen finner seg i uforskyldte lidelser fordi han har Gud for øye. Om dere holder ut å bli straffet når dere har gjort noe galt, er det noe å rose dere for? Men om dere holder ut i lidelser når dere gjør det rette, da er det godt i Guds øyne. Det var jo dette dere ble kalt til.

Åp 2, 8-10: Dette sier den første og den siste, han som var død og er blitt levende: Jeg vet om de trengsler du må lide, og hvor fattig du er – men du er rik. Jeg vet også at du blir spottet av dem som kaller seg jøder, men ikke er det. For de er Satans synagoge. Vær ikke redd for det du skal lide! Djevelen skal kaste noen av dere i fengsel for at dere skal bli satt på prøve, og i ti dager skal dere lide trengsler. Vær tro til døden, så skal jeg gi deg livets seierskrans.

Vær tro til døden..
men skriv gjerne et appellbrev om demokratiske spilleregler og religionsfrihet slik at "djevelen blir snill mot deg og lar deg slippe.."


Sitat:
Jeg har etterlyst bedre saklighet.

Jeg har innbudt til å drøfte arbeidsmetoder,
men ikke møtt noen som var interessert i det.

Om det ikke blir så mye drøftinger ut av hva du har skrevet Praxis, så synes jeg uansett at det er bra at du nå har gitt en mulighet for (alle) andre til å lese igjennom det du har skrevet og kanskje (forhåpentligvis) grunne litt over det.
Sitat:

Mhusoy:

Hvis du mener jeg har rammet noen person
med hva du kaller
" alle de karakteristikkene og angrepene "

ser jeg gjerne at du er mer spesifikk.

Bifalles.
Sitat:

Jeg har angrepet likegyldighet og slendrian i
generell omtale, med andre ord debattert.

Men du risikerer å sverte meg ufortjent ved
slike svevende svar, og 'hoderysten'
slik folk lett oppfatter det, når de ikke
følger så nøye med i hva som er saklig.

Selv om du nok ikke trenger andre til å tale din sak Praxis, for det klarer du jo helt greit selv, så vil jeg allikevel bare påpeke at jeg synes du har argumentert ryddig og redelig i denne debatten.

Sitat:
Jeg prøver å oppfordre folk til
å granske påstander, analysere
forutsetninger.
Så de kan skjerpe seg bedre i møte
med verdens granskende blikk ..

Er det ondskapsfullt ?


Nei tvert i mot! Det vitner om kjærlighet og vilje til å hjelpe andre til å se/forstå en del.. skal vi kunne kalle det "ubehagelige" sannheter? :)

Det er ikke sikkert at vi er enige i alle ting, men ut i fra hva du har skrevet i forumet, og i denne debatten, så er jeg overbevist om at du bruker din vidd og store evne til å formulere deg, som et redskap for å hjelpe mennesker til å oppdage en del "skulte sannheter" i kristenlivet.

At du (og sikkert jeg også) til tider kan være litt vanskelig å forstå rent formuleringsmessig er en annen sak.. :P

* * * * * *




[Redigert den 19-7-2007 av Gunnar]

mhusoy - 9-7-2007 kl 18:56

Hei igjen Praxis. Jeg tror kanskje at vi begge har misforstått hverandre litt. Jeg er absolutt for å ha en debatt omkring dette. Det ser dessverre ut til at mine innlegg har vært noe upresise og invitert til misforståelser.

Jeg skal komme tilbake til dette så snart som mulig.


mhusoy :)

mhusoy - 23-7-2007 kl 02:15

Her er flere nyheter fra Egypt:


http://www.opendoors.no/sider/tekst.asp?SIDE=1363



mhusoy

mhusoy - 14-8-2007 kl 13:43

Nok en sak fra Egypt:

http://www.vl.no/kristenliv/article2925455.ece


Denne mannen som har vært kristen i mange år vil bare få retten til å kalle seg det. Hans kone er også konvertitt, de venter barn, skal barnet tvinges til å bli muslim mens foreldrene er kristne?


Dette må det protesteres mot. Jeg oppfordrer deg til å ta pennen og utforme et brev som du sender til Egypts ambassade.



mhusoy