Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Hvor er det blitt DHÅ Ledelse?
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 03:41
Hvor er det blitt DHÅ Ledelse?


Forkynning er meir enn bare preiking frå talerstolen

– Vi treng ei forkynnarvekking i NLM, sa generalsekretæren til generalforsamlinga laurdag. Ruth Mjanger er einig, men vil utfordra omgrepet forkynning.

http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=9517

hva mener dere om dette?

Sitat:
"– Vi må tenke pedagogisk om korleis vi som menneske oppfattar og lærer ting, og kva som gjer at vi hugsar ting. Eg seier ikkje at vi skal ha mindre talarstolforkynning, men vi må også begynne å ta inn over oss i NLM at vi som menneske kommuniserer på mange andre måtar enn berre gjennom snakking, seier Mjanger til Dagen. "


Før var jeg veldig med på tanken at man måtte fornye alle ting.. men jeg ser nå at det er jo bare å kaste seg med verdenen. En forkynner skal være i ledelse av Ånden.. ikke en mastergrad i (feks)drama er min mening.

Vi må stole på Gud.. i ihvertfall i forkynnelse av hans egene Ord!

Mvh
Egil
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 04:12


Hun har nok noen poeng :)

Men slik artikkelen ender opp blir jeg likevell spørrende: Er løsningen på manglende vekkelse å skulle lete i verden etter verdens løsninger?

Svaret må jo bli nei. "Og skikk dere ikke lik denne verden, "

Man er her midt inne i den gamle problemstillingen: "I verden, men ikke av verden". Denne dobbeltheten blir vi aldri ferdig med.

Jeg har vært på de fleste av møtene på GF, og opplevd sterk og god forkynnelse. Det eneste møtet jeg gikk noe skuffet hjem fra var et av ungdomsmøtene. Dette var "trendy", "hipt" og "kult", lagt opp som et "talkshow" med intervju med en pastor sittende i soffakroken, og med ymse underholdningsinnslag. Selve preken var god. Men rammen rundt var så vellregisert at det som sikkert var tenkt å skulle gi en fri og løs form, for meg opplevdes som mer i retning av at man hadde regisert bort hele DHÅ's ledelse.

En annen ting er AKKURAT det som er overskriften på artikkelen du linket "Forkynning er meir enn bare preiking frå talerstolen". Men jeg vil vinkle det annerledes enn Ruth. Jeg vil peke på de mange moderne lovsangene med overfladiske mantra som kvernes om og om igjen. "Gud er stor", osv. De inneholder sjelden direkte vranglære. Men går også svært sjelden i dybden av budskapet. Og sang er virkelig å regne som forkynnelse. Sammen med fengende rytmer blir dette noe som "klør i øret". (2Tim 4:3
3 For det skal komme en tid da de ikke skal tåle den sunne lære, men etter sine egne lyster skal de ta seg lærere i mengdevis, etter som det klør i øret på dem.)
Og man kan spørre; Når hørte du sist en sang som kalte til bekjennelse av synd og omvendelse?

De to ungdomsmøtene på GF hadde nesten bare moderne lovsanger. Et meget godt unntak i jungelen av lettvindte tekster er sangen "Above All" som ble brukt endel. Ellers en herremann med etternavn Sagrusten skrevet sanger over GF's tema/visjon til de tre siste GF. Disse sangene ble brukt endel sammen med eldre salmer på de ordinære kveldsmøtene.

Jeg trur Ruth representerer en stadig voksende gruppe i NLM. Men trur samtidig hun og manges iver etter å modernisere inneholder en stor posjon blindhet. Samtidig tror jeg også hun har en "positiv misforståelse" av generalsekretæren i sin komentar til Dagen. For Generalsekretæren sa klart og tydelig (med stor tilslutning fra salen), at den klare tydelige forkynnelsen av lov og evangelium, skal være NLM's adelsmerke. Hovedstyret sa også at når det gjelder vår frelse har Gud kun ett middel til å virke troen i våre hjerter: SITT ORD.

Drama kan være så mangt. Jeg har sett mye tullete "drama" som vistnok skal åpne meg for Gud. Dansegrupper som gjør intetsigende bevegleser til en tekst som knapt høres, eller annet. Den "dramaoppsettingen" som var på kveldsmøtet på GF, lørdags kveld, besto av at Ruth satt på en stol og framførte en Davidsalme. Med skiftende toneleie og kroppspråk som på en god måte forsterket og uthevet budskapet.

Jeg er ikke 100% i mot bruk av drama, ei heller nye lovsanger. Men man må tilstrebe at de virkelig fungerer etter hensikten: Formidle Guds ord.

Gjør de ikke det så gjør de vondt værre.

Videre er ikke løsningen på "statskirkelig kjedelig liturgi" å hoppe rett over på en totalt gjennomregisert møteform med "programledere" og "gjester" i soff***. Det ble bare teit.

Jeg satte veldig stor pris på kveldsmøtene på GF. Forkynnelsen på ungdomsmøtene var også god. Men rammen rundt forkynnelsen på ungdomsmøtene trakk ned.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 04:50


Jeg ser heller ingen problemer med Drama og Sang som en god forkynnelses modell.. men.. la det være i Åndens ledelse... når folk må sette seg sammen med sine "må grå" for å komme opp med et godt forkynnelsesprogram som er pedagogisk riktig.. så blinker det rødt hos meg!! Mennesker har alle sine ferdigheter.. og om dette blir virkemiddel for en forkynner, så er det greit, men nok en gang.. la det være DHÅ som styrer dette. ..og ikke vår mennesklige kunnskap. Vi må ikke stole blindt på vår kunnskap (som vi blir advart om)

"men fordi toronto begynte å le.. så skal alle begynne å le" mentaliteten er FEIL. (forsovet hele toronto greia også :P ).. men vi ser jo at dette er fort tilfelle innenfor ungdomsforkynnelse..

Ang. "problemstillingen" om å ikke kaste seg etter verdenen. Så prøver jeg selv å holde meg unnav det som kan være destruktivt i min vandring med Jesus. Jeg prøver å være på vakt, og se ann ting som dukker opp.. akuratt her tror jeg ikke det er helt svart/hvit. Og da ser jeg feks. tydelig hvordan TV kan være destruktivt, på den måten at man passivt tar inn all dritt som dukker opp på skjermen, igjennom lyd og bildet... og på samme måten ser jeg problemet i all slags musikk man ender opp å lytte på som bare bryter ned i steden for å bygge opp..

Siden du nevner lovsang kan jeg jo slenge inn litt om det også. Er så fremt enig.. desverre ser jeg også hvor stor pengemaskin dette lovsangsgreiene har blitt.. det skal være hot, slick, smooth og røft.. med Hillsong i breshen for sanger som går praktisk talt i loop. Dette er lovsang som gir good følelse igjennom musikken i seg selv.. og ikke nødvendigvis budskapet.. (som du poengterer er ganske innholdsløst til tider). Jeg har lest Tore Sognefest sin bok som handler om musikkens virkning, og har god erfaring fra div. lugubre underground musikk miljøer. Og kan absolutt se at vi ender opp med å bringe inn musikk som ikke påvirker oss igjennom budskap men igjennom manipulasjon av hjernen. Men likevel så tror jeg musikken er bare en del av det som klør i øret.. (bl. a fishy forkynnelse)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 09:34


Hvor ble det av at man lot Gud gjøre jobben? Kan vel vi forandre hjerter med våre valg av ord? Er det ikke kun Gud som kan overbevise om synd for så å frelse fra den ved å forkynne evangeliet om nåde ved Herren Jesu Kristi blod, ved Hans død og oppstandelse?

Sett din vei i Herrens hånd. Stol på Ham. Han skal gjøre det.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 10:34


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Er det ikke kun Gud som kan overbevise om synd for så å frelse fra den ved å forkynne evangeliet om nåde ved Herren Jesu Kristi blod, ved Hans død og oppstandelse?


Jo, selvfølgelig er det det.

Jeg trur Ruth Mjanger i sin voldsomme iver for bruk av drama har misforstått hva "grunnfjellet" i NLM mener. Hun fikk tilbakemeldinger på at det hun bidrog med på lørdagskvelden rørte ved folk. Hennes framsiing av en davidsalme, med enkle dramatiske virkemidler, kropspråk og endret toneleie, fungerte godt. Men det betyr ikke at all form for drama fungerer og skal brukes alltid og overalt.

Og jeg trur heller ikke det var "nye virkemidler" som Tulluan tenkte på når han sa at det trengs en "forkynnervekkelse". Nei, han konkretiserte selv på et av radioprogrammene som ble sendt fra GF, at han siktet til at det samme budskapt som alltid her lydet må lyde slik at at det virker omvendelse og frelse. Det gjør det også i dag, men alle har en fare for å "gå i gamle spor" og vaner fordi de er konfortable, også glemmer man Guds ledelse.

For å si det rett ut; det er nok mange blandt ungdommene i NLM som tenker slik som Ruth Mjanger, men blandt de eldre er man bevist problematikken og vil ikke hive seg på dette ukritisk.
Men så er det nok slik mange plasser, at ungdommene får ganske frie tøyler for å forme sine egne møter. Mye positivt med det, men man mister viktig erfaring som trengs for å ungå slike fallgruver.

La det være sagt: det er ingenting galt med å planlegge og forberede et møte. Kveldsmøtene på GF var virkelig godt forberedte og planlagte. Men de var likevel naturlige og frie, og med klart og tydelig budskap. Jeg satt og nøt maten min himmelske far serverte meg.

Det samme gjorde jeg også med ungdomsmøtene. Derfor trur jeg det er smart å ikke henge seg alt for mye opp i denne ene damens utsagn til dagen. Det gjenspeiler ikke GF i helhet. Men klart, det viser hvordan enkeltpersoner tenker, og det må vi ta på alvår. Så viser også rammen de har lagt på ungdomsmøtene at hun ikke er alene om å tenke i disse baner. Men likefult, hun representerer først og fremst seg selv, og så en grupering, i hovedsak unge. Men samtidig ikke et flertall i NLM.

Jeg reagerte som sagt endel på "liturgien" på ungdomsmøtet. Men vil ikke overdramatisere det. Men dette er en debatt jeg vet går i NLM, både i lokale foreninger og i hovedstyret. Så da kan vi framover legge det fram i bønn om at arbeidet må ledes av Gud.

Sal 127:1:
En sang ved festreisene. Av Salomo. Dersom Herren ikke bygger huset, arbeider bygningsmennene forgjeves. Dersom Herren ikke vokter byen, våker vekteren forgjeves.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 10:59


Jeg tror Gud kan bruke alt mellom himmel og jord til Sitt rikes fordel jeg, men blant oss kristne må Guds Ord forkynnes. Bare så synd at vi har latt nådegavene gå til spille bare for å la sekter beslaglegge disse Herrens hjelpemidler.



Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-7-2006 kl 13:05


Hvor mer tull og tøys vi trekker inn i kirken, jo mer blir fokuset tatt vekk fra Gud.. noe som jeg vet satan liker... Jeg ser at disse ungdomsmøtene blir mer og mer rocka. Ting blir løssluppen og fritt.. og det skal være innkluderene mot ungdom, som i og forseg er et godt poeng. Men det tar likevel ikke vekk det faktumet at man lar seg drive med.... det er ikke Guds ord som setter standard lengre.. men Media.. "What's hot or not".
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-7-2006 kl 09:54


Hva gjør det at vi får musikk av typen rock inn i kirken? Hvis du var ute på misjonsmarken i Afrika, og en nyfrelst ønsket å vise sin glede og takknemlighet til Herren ved dans og sang, slik som f.eks beskrevet i GT, ville du nektet ham det? Hvorfor i allverden kan man tro, som kristen, at djevelen faktisk bor i stortrommen?

Nei, jeg er overbevist om at ingenting er urent i seg selv, verken mat eller instrumenter eller bruken av dem. Det som betyr noe er forkynnelsen.

Forkynn evangeliet! At alle vi fattige syndere kan bli Guds barn av bare nåde, i Kristus! Slutt med all denne metodikken! Tror dere apostlene tenkte på metoder? Nei de lot seg lede av Den Hellige Ånd, og resultatet var vekkelse.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Soteria
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 172
Registrert: 11-3-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-7-2006 kl 16:10


Musikk kan være urent og drive vekk englene. Det kommer av at afrikansk kultur er nært sammenbundet med deres stammereligioner. Trommene brukes ofte til å kalle fram ånder, eller det vi vil kalle demoner.
Da slavene kom til de hvite, tok de med seg disse rytmene, og de ble etterhvert til jazz og rock.
Rock har tradisjonelt med seksuell utfoldelse å gjøre, det gjelder fortsatt hvis du ser på livsstilen til rockestjernene. Og rockemusikken gjennomsyres av tekster som lovpriser narkotika, umoral, homoseksualitet, voldsbruk og opprør.

Hvorfor skal vi kristne ta disse rytmene inn i våre kirker? Hvis noen synes at det er kjedelig å høre Guds ord, får de bare gjøre det. I noen tilfeller er det talen som er for vissen, men det er vel ikke tilfelle i kretsene det er tale om her.
Noen spurte engang hvorfor Djevelen alltid skal ha den beste musikken. Det stemmer at rocken er mest forførende og har de beste rytmene i forhold til hva kjødet vårt liker og føler seg tilfredsstilt av.
Men vi kristne skal ikke gjøre det som kjødet vil, vi skal ikke drepe Ånden.
Vi skal heller ikke frelse andre ved å tilfredsstille noen andre begjær enn det etter Ånden. Gi dem mat og klær ja, men dra ikke rockemusikken inn i kirkene.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
ehasting
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 144
Registrert: 5-7-2006
Bosted: Drammen
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-7-2006 kl 17:33


er faktisk enig der. Jeg ser tydelig hvor overfokusert man blir på musikken, og jeg har desverre vanket nok i miljøer hvor jeg har sett og følt musikkens innvirkning på kroppen. Gleden var der.. men den var ikke fra Gud... og da kan man spørre seg, når jeg fikk en opplevelse identisk til den jeg fikk på dansegulvet i kirken igjennom musikken.. er det fra Gud eller ikke? har vi mennekser blitt så tilslørt og blindet av "tidsånden" at vi ikke lengre klarer å skille mellom hva som er fra Gud og hva som ikke er?

jeg er bare intressert i å leve med Gud, å komme nærmere han... Jeg klarer ikke alltid å se hva som fører meg bort fra Gud.. fordi jeg er blitt så hjernevasket av media og annet.. noe jeg har forstått nå i den senere tid... jeg føler det er på tide å gå med Gud.. og ikke med verdenen.. og om det betyr å forkaste musikk jeg hørte på før.. så bryr det meg faktisk ikke noe i det heletatt.. for Gud fortjener den respekten fra meg, jeg lever trossalt under hans nåde.. helt ufortjent :)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 24-7-2006 kl 15:29
Er vårt 'forsamlingsliv' Gudsliv?


-

Vi er inne på dype og viktige spørsmål her:

Tråd-headingen går rett på saken:
Hvor er Guds Ånd i 'dette her'? -- for

"det som er født av kjødet, er kjød - men det
som er født av Ånden, er ånd" ..

"for kjødet begjærer imot Ånden, og Ånden imot
kjødet - de står hverandre imot" (Gal 5)


dermed forundrer det meg hvor liten interesse
man pleier ha, både i 'gamle' og 'ny-nye'
forsamlinger, for denne viktige skjelningen.


Det må bety at gamle Adam har fått regjere,
han vil ikke høre om 'ånd' i det hele tatt --

der kjødet regjerer, blir det til stor "synd"
å ville skjelne ånd, eller tro det er mulig..
sånt skal jo da være hovmod, en syndighet du
ikke får slippe billig for -- selv om man ellers
bevilger mye av aktiviteten til å unnskylde og
forstå en rekke synder, ikke gjøre opp med dem.

Teologene er skyldige nok selv: "vakkert setter
dere Guds ord til side for deres egne forskrifter"


"Og mitt folk vil ha det slik"?

men, 'møtepublikum' opptrer da forunderlig nøysomt
på sine ørkenvandringer etter
"en sunn og tro forsamling, hete hva den vil..."

eller bare etter en predikant iblant som taler
noenlunde som Guds ord..?

Men hva sier Skriften? Ordet er deg meget nær.
Du har det sikkert i en bok like ved deg, i flere
oversettelser gjerne, hvorav enkelte nærmer seg det
faglig forsvarlige..

vi trenger bare daglig samkvem med andre vandrere
som har tatt Bibelen alvorlig og vil vandre på en
disippels vei, etter alt sitt hjertes forstand og
under Åndens ledelse -- dette tror "man" i alle fall
sånn teoretisk på,
men vi må støtte hverandre på denne veien --
og hvor er de andre å finne, de som har
"våknet opp av rusen", eller føler trang til det?

Er ikke dette modellen for de troendes liv, slik
NT skisserer?

Tro om de etablerte forsamlingene kan være noe
sted å lete etter disippel-sjeler i det hele tatt,
i denne tid?
Der blir da visst alt ledet etter verdens vis, sterke
proffe ledere med mye verdslig kurs-'kompetanse' --
men går noen av dem i Jesu ledelse?

Ledelses-modeller og profilerte visjoner, med videre..

Dette problemet med en kjødelig og villfaren,
person-fokusert ledelse - er slett ikke noe som
bare import-"karismagiske" Kraftrus-forsamlinger
er berørt av! Disse kan kanskje gå lenger i
kultiske manipulasjons-teknikker,
men åndelig sett kommer jeg til den diagnose at
dilemmaet er det samme over hele fjøla?
"Du har navn av at du lever, men er død".

Drastisk diagnose, men tydelig nok?
"Kan det komme liv i disse tørre ben?"


Predikanter flest vil kunne avsløre seg som helt
ubibelsk fiendtlige til denne "kjetterske" tanken
at et legfolk skal kunne ha evner til ansvar og
initiativ selv, lære hverandre opp, og vokse.
Gransk ledernes gjerninger, nøy dere ikke med å gjette
overfromt hva de kanskje står for, eller om
organisasjonen hadde godt ord på seg dengang
tante Klenodie var ung...


"Ulla kledde de seg selv med"...

"En dårlig ide", sa en kjent eldre forkynner til
oss, i en streng doms-tone -- enda han måtte da ha
forstått at vi siterte fra Skriften: Burde ikke
de troende som frykter Herren, møtes og samtale om
Ordet, om hvordan leve og vandre..? (Malaki 3:16)

Neida, de trengte tvertimot å "komme og høre forkynnelsen",
ordets RETTE utleggelse..

(noe folket nemlig bare kunne få HER under MIN talerstol,
thi "MEG har Gud vist...")

Denne predikanten var hverken katolsk pater eller
forstander hos Jehovas Vitner, men hørte til hva folk
pleier tro på som det "myndige legfolkets" høyborg.

. . .

Er det noe av mønsteret i NT's forsamlingsliv som
handler om, eller henvender seg til "det religiøse
møte-publikum", konsumentene av religiøse tjenester?

Ligner mønsteret i tidens "fremmøte- og syngeverk"
noe større på hva de tidlige kristne drev med,
eller på vandringen som Jesus ifølge Skriftens ord
har kalt den enkelte til, alle de som Gud Far har tatt
"ut av verden" og gitt til Sønnen?

Det er nok av kjødelig religiøs showbusiness å få.
Men hvordan skal de finne hverandre, de som etter hvert
går lei av livet i kjødet og alle de falske, men markeds-
tilpassede hyrdene?

Folk våkner kanskje snart opp for hvordan de er
"blitt så hjernevasket av media og annet", som det ble
vitnet her.

Bevisstløsheten overfor snikende musikalsk manipulering,
ligger nok også dypt i dette dilemmaet, sammen med
ukritiske holdninger til konvensjon og vanegjengeri,
oppvarmet synthetisk manna med skumle industrielle
tilsetninger...
det er viktige temaer å gå videre på.

Vil det la seg rekonstruere et faktisk myndig
legfolk? Liv i disse tørre ben?



Sitat:


Og således ble de adspredt, fordi de ingen hyrde hadde;
de ble til føde for alle markens ville dyr
og ble adspredt.
Min hjord farer vill på alle fjell og på hver høy bakke,
og over hele landet er min hjord spredt; det er ingen som spør,
ingen som leter efter den.

Hør derfor Herrens ord, dere hyrder!

Så sant jeg lever, sier Herren, Israels Gud, sannelig, siden min hjord
er blitt til rov, og den er blitt til føde for alle markens ville dyr,
fordi den var uten hyrde,
og mine hyrder ikke spurte efter min hjord, men hyrdene røktet sig selv
og ikke røktet min hjord -
derfor, I hyrder, hør Herrens ord!

Så sier Herren, Israels Gud: Se, jeg kommer over hyrdene og vil kreve
min hjord av deres hånd og la dem opphøre med å røkte hjorden,
så hyrdene ikke mere skal røkte sig selv,
og jeg vil redde min hjord av deres munn, så den ikke skal være til føde
for dem.
For så sier Herren, Israels Gud: Se, jeg kommer og vil spørre etter
min hjord og se til den.
Likesom en hyrde ser til sin hjord på den dag han er iblandt sine
adspredte får, således vil jeg se til mine får og redde dem fra alle de
steder hvor de er adspredt på en dag med skyer og skodde.

Esek 34


http://apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=1023#pid5508


-




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
gana
Storposter
*******




Innlegg: 2178
Registrert: 21-7-2003
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 24-7-2006 kl 16:03


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Vil det la seg rekonstruere et faktisk myndig
legfolk? Liv i disse tørre ben?

Du finner meg her:
http://www.apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=1589

gana
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 24-7-2006 kl 16:37


Gana, jeg er ikke riktig sikker på hvordan du
vil bli oppfattet..
skal vi heller ta det på interne meldinger, U2U ?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 25-7-2006 kl 09:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Hva gjør det at vi får musikk av typen rock inn i kirken? Hvis du var ute på misjonsmarken i Afrika, og en nyfrelst ønsket å vise sin glede og takknemlighet til Herren ved dans og sang, slik som f.eks beskrevet i GT, ville du nektet ham det? Hvorfor i allverden kan man tro, som kristen, at djevelen faktisk bor i stortrommen?

Nei, jeg er overbevist om at ingenting er urent i seg selv, verken mat eller instrumenter eller bruken av dem. Det som betyr noe er forkynnelsen.

Forkynn evangeliet! At alle vi fattige syndere kan bli Guds barn av bare nåde, i Kristus! Slutt med all denne metodikken! Tror dere apostlene tenkte på metoder? Nei de lot seg lede av Den Hellige Ånd, og resultatet var vekkelse.


Det er riktig at ingen instrumenter er urene i seg selv. Det handler om hvordan man bruker dem, og hva som salver dem som bruker dem. Så hva med rockemusikk?

Bruk skjelningsgaven. Hva var ånden - hva var fruktene som fulgte med Rock'n'roll da den kom? Opprør mot foreldrene og opprør mot Guds Ord! Slik musikk bringer ikke vekkelse, men verdslighet og en religion basert på følelser. Jeg så det i pinsebevegelsen og i den lutherske... de kjøpte til og med inn røykmaskiner.

"Vi vil være som verden" er holdningen i de fleste konfesjoner nå til dags. Men Herren sier at vi skal være et utkalt og adskilt folk. Lot satt i byporten til Sodoma, så nært han kunne komme. Men Abraham satt for seg selv langt bortenfor alt dette verdslige. Kanskje menighetene kunne lære noe av Abraham. Ikke se hvor nærme de kan komme verdens måter å gjøre ting på, men hvor langt bort de kan komme fra den.

For hvis det kun er teksten som gjør musikken "kristen" så kan vi i prinsippet bruke blackmetall/deathmetal musikk også. Må Gud gi enhver følsomhet nok for den Hellige Ånd til å kunne skjelne hvilken musikk som behager den Hellige Ånd, og som ikke bare behager kjødet.

[Redigert den 25-7-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-7-2006 kl 10:43


Helt seriøst. Det er da ikke musikken som kaller på demonene selvom det blir brukt som virkemiddel til å få folk i "stemning" og inn i transer osv. Det er det menneskene som gjør. Musikk er verken rent eller urent, men nøytralt, og det kan brukes til inntekt for både godt og vondt.

En liten tankevekker, forhåpentligvis: Hva om jeg forteller deg at noen av mine største oppmuntringer og viktigste påminnelser jeg har fått om Guds Ord midt i anfektelser o.l. har skjedd via sanger med akkurat den rytmetypen som du her fordømmer?

Hvor ble det av dette at ingenting er urent i seg selv, men vi skal ikke være til anstøt for hverandre - vi skal ta hensyn til hverandres samvittighet og ikke dømme hverandre for forskjeller som til syvende og sist Bibelen ikke sier noen ting om?

Og en annen ting... Prøv å danse uten noen rytme. Får du det til? Det gjør ikke jeg i alle fall. I Salmene står det bl.a. oppfordringer til å prise Herren og synge for Ham og danse for Ham til nettopp rytmeinstrumenter.

Jeg sier det sånn: Gud er større enn musikksmaken til norske kristne, enten det gjelder blues, gospelkor eller rock.

I tillegg tror jeg ikke det er noe mål i seg selv å bli så ulik verden som mulig. Følger man Jesus så er man så ulik som nødvendig for at andre skal se at man tilhører Ham. En by som ligger på et fjell kan ikke skjules.

Samtidig vil jeg få si at den tankeløse og fullstendig Gudsforlatte typen tekster som synges "til Guds ære" i mange (ungdoms)forsamlinger i dag, ofte fører med seg større skade enn vinning. La folk få høre evangeliet om syndenes forlatelse ved Kristi blod!! DET er hva vi trenger alle sammen. Ikke et energikick fra konsertmøter.

[Redigert den 25/7/2006 av Lionheart]




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 25-7-2006 kl 11:30


Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart

Hvor ble det av dette at ingenting er urent i seg selv


Som sagt tror jeg ikke at instrumenter er urene i seg selv. Måten de blir brukt på kan imidlertid skape musikk som er uren.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart

Og en annen ting... Prøv å danse uten noen rytme. Får du det til? Det gjør ikke jeg i alle fall. I Salmene står det bl.a. oppfordringer til å prise Herren og synge for Ham og danse for Ham til nettopp rytmeinstrumenter.


Å danse i ånden kan folk gjøre uten musikk, men oftest er det dans i kjødet som skjer, altså til de gode følelsene. Ellers har jeg ingen problemer med rytmeinstrumenter. De er nemlig ikke forbeholdt rock'n'roll o.l. ;)

Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart

I tillegg tror jeg ikke det er noe mål i seg selv å bli så ulik verden som mulig.


Jeg prøvde å få fram et poeng, og det poenget er at det ser ut til at mange menigheter prøver å bli så lik verden som mulig. Da tror jeg det er bedre å strebe i den andre retningen.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart

Samtidig vil jeg få si at den tankeløse og fullstendig Gudsforlatte typen tekster som synges "til Guds ære" i mange (ungdoms)forsamlinger i dag, ofte fører med seg større skade enn vinning. La folk få høre evangeliet om syndenes forlatelse ved Kristi blod!! DET er hva vi trenger alle sammen. Ikke et energikick fra konsertmøter.


Det høres ut som du er litt enig med meg likevel. Både tekst og toner kan gjøre skade, og jeg tror begge deler gjør skade mange steder.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

shocked.gif opprettet den 25-7-2006 kl 18:43
Den uROCKelige folkemening


Sitat:

Helt seriøst.
Det er da ikke musikken som kaller på demonene
selvom det blir brukt som virkemiddel ....

Musikk er verken rent eller urent, men nøytralt

og kan brukes til inntekt for både godt og vondt.


Hvordan har dere bevist disse dogmene da?
Det må jo være kunnskapsrikt gjort.

Det er altså aldri lykkes den onde og stolte
mørkefyrste, å innstifte noen egen stilart og
subkultur, å omvelte kringkastingens og hele
verdens vaner og konsepter, å døpe verden i
kakofoniske lyder som i sin tid overbeviste både svakt- som
sterkt-troende godt voksne om at nå var det brutt
igjennom noe nytt og truende, som bar en klar
signatur fra underverdenen -- som sydet av
aggresjon, opprør, rå sanselighet, egoisme ...
som ble markedsført med slagord som
"sex, drugs and Rock&Roll"
(en småironisk opptrapping av det gamle 'bohem'-
kampropet om "kvinner, vin og sang"...)

det kan altså aldri ha lykkes satanismen å gjennomsyre
og bumerke en hel kultur ....

alle 'tanter' som reagerte spontant på denne endetidens
mentale gjørmedåp, må ha gjort en dum feiloppfatning,

sånn bare til inntekt for dette kloke dogmet om alle
'kunst'-ytringers materielle nøytralitet -
så dere slipper å ha tatt feil i det...
hele feilvurderingen er naturligvis på mørkefyrstens
og hans disiplers side - de kan da aldri ha rådet over
noe listig program, som ikke vi straks gjennomskuet
med relativistisk fasit-filosofi --
'alle lyder er naturligvis like'?

Tror dere det virkelig finnes satanister?

Kan disse ha hatt noen ambisjoner om å prege
'kulturlivet' og erobre det?

(Hvordan skulle de ha gått fram da, for å klare det bedre?)

Har dere bladd litt i kunst og plateomslag knyttet til
sektoren 'rock' og sjekket om f.eks lyrikk og bildekunst
skulle ha noen satanistiske temaer, noen yndige bilder
av slike dragekryp og demoner som disse kunstnerne
får besøk av når de tar drugs / LSD til ære for kunsten?
Rock-tekster som oppfordrer til ungdoms-selvmord, eller
seksuell perversitet som nesten går oss enkle sjeler hus forbi...

.. hvorfor ble nyfrelste afrikanere så bleke om nebbet som det
var teknisk mulig for dem, da de hørte hva for slags musikk
som misjonærenes sønner og døtre hadde tatt med seg
hjemmefra: "hvorfor skal dere nå kalle opp disse åndene som
vi omsider har fått kastet ut, her hos oss?"

Sitat:

En liten tankevekker, forhåpentligvis:
Hva om jeg forteller deg at
noen av mine største oppmuntringer
og viktigste påminnelser jeg har fått om Guds Ord . . .
har skjedd via sanger med akkurat den rytmetypen
som du her fordømmer?



Eh, fortelller du oss at dine følelser og opplevelser
må være normkilde -
for oss alle, til godt mål?

Da er det en ikke så liten tankevekker ja,
om hva som kan ha skjedd med forkynnelsen --

eller rettfrem hva som skjer med et sinn som
slipper heksemusikken inn i seg?

Om lag alle forsvar jeg har sett for at
heksemusikk må være ok og harmløst, munner
i essens ut i at "jamen JEG VIL ha det!

Forresten er ikke 'rock' navnet på noen
'rytmetype' -
snarere et program og en hel subkultur.
Det vil være sofistisk avsporing å la diskusjonen
handle om rytmetyper, selv om folk flest kan ha
grunne oppfatninger enn bare om det aspektet i seg selv.

Sitat:

Hvor ble det av dette at ingenting er urent i seg selv,
men vi skal ikke være til anstøt for hverandre -


".. har ikke de som eter offerne, samfunn med alteret?

.. Men jeg vil ikke at dere skal komme i samfunn med
de onde ånder.

Dere kan ikke drikke Herrens kalk og onde ånders kalk!

Eller tør vi egge Herren til nidkjærhet?"

Det er forskjell på vandring i frihet, og 'åpen trass' --
det må være poenget her.

"Kultur"-ytringer er ikke noen slags 'enkle næringsmidler'
som like uproblematisk kan frikjøpes fra en KULTisk
sammenheng..
slik vi gjerne kunne spise mat som blir SOLGT PÅ TORGET,
selv om maten kom fra et hedensk tempel.
Den er jo da tatt ut av sin kultiske belastning i og med at
den blir lagt frem til salg under nøytrale forutsetninger.

Om jeg var til stede på en f.eks hinduistisk 'stand' for
gate-AUangelisering, ville jeg nok definitivt unngå å ta
imot noe servering av dem - det ville være et upassende
bord-fellesskap under innvielse til fremmed åndsmakt.
Formelt sett et fellesskap med onde ånder (som er formelle
av seg...)
Det samme knekkebrødet senere fremlagt som nøytralt
næringsmiddel, skulle du kunne spise uten å tro det er
'varig skadet'!

Den skjelningen faller bort når det gjelder musikklyd,
med mindre noen kan påvise at den kan frilegges helt fra
sin kulturelle sammenheng?

Noe sånt som å høre på 15 minutter 1000 Hz sinustone?

Muligens lærerikt, men man ville knapt kalle materiet 'musikk'?

Jeg vil faktisk ikke anbefale noen det eksperimentet,
nettopp fordi vårt sinn reagerer spontant på lyd -- og den
serveringen der vil ligne for mye på mantra-meditasjon,
ja jeg tror radt at den øvelsen blir brukt for det formål i
sine kretser!

Du har aldri hørt noen nøytral lyd.

-
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-8-2006 kl 14:10


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis


"En dårlig ide", sa en kjent eldre forkynner til
oss, i en streng doms-tone -- enda han måtte da ha
forstått at vi siterte fra Skriften: Burde ikke
de troende som frykter Herren, møtes og samtale om
Ordet, om hvordan leve og vandre..? (Malaki 3:16)

Neida, de trengte tvertimot å "komme og høre forkynnelsen",
ordets RETTE utleggelse..

(noe folket nemlig bare kunne få HER under MIN talerstol,
thi "MEG har Gud vist...")



Jeg går tilbake til start, der overskriften handlet om den Hellige ånds ledelse. Der kristne "lever" bare av forkynneren/pastoren/prestens forkynnelse blir næringen ofte mangelfull og til tider ganske smakløs. Vi som kristne er oppfordret til å grunne på Ordet. Maria gjemte dette (Ordet) i sitt hjerte og grunnet på det (Luk 2:19)
Det står ikke noe vers i Bibelen om at vi skal la forkynneren etc. etc. grunne ferdig Ordet for oss og servere det i den form som han finner det mest smakfullt. og best anrettet.
Enkelte fuglearter tygger ferdig maten før foreldrene serverer den til fuglebarna. Legfolket burde ikke være slike som spiser ferdigtygd og delvis fordøyd brød, vi er jo verdt mer enn mange spurver.
I et land hvor jeg kjenner kulturen godt, er det slik at mødrene evt bestemødrene tygger maten i et tørkle før den gis til spedbarna. En slik måte er verken sunn eller næringsrik for barna. På samme måte er ikke ferdigtygd mat og utleggelse av Guds Ord sunt for Guds barn. Vi trenger fast føde, vi kan ikke alltid leve på melk og ferdigtygd mat (Hebr 5: 12-14)
Under den mørke middelalder var det pavene som satt på retten til Bibelen og til forkynnelsen av Gud Ord. Luther jobbet for å få Bibelen tilbake til folket. Vi kan vel ikke gå tilbake til den tida og la forsamlingsledere, predikanter + + + ha enerett til å forstå og legge ut Guds Ord?

Les selv, be om Den Hellige Ånds ledelse, grunn på Ordet og del med andre hva du har sett og lært.
Det er nok det Mal 3:16 bl.a. viser til. :bouncing:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gråspurv
Æresmedlem
**


Avatar


Innlegg: 56
Registrert: 18-5-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2006 kl 02:45


Beklager, det ble en tabbe ang. Praxis' sitat og mitt innlegg.
Det er neppe noen stor forskjell mellom en hønsehjerne og en spurvehjerne. :rolleyes:
Spurvehjernen er antageligvis enda mindre enn hønsehjernen. :(
Jeg håper dere fikk noe ut av det jeg prøvde å si likevel. ;)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-8-2006 kl 10:25


Sånn. da trur jeg det var fikset kjære Gråspurv :)

Det som skjedde er at alle sitat blir stående innenfor en <quote> det som siteres </quote> sekvens. (Bytt ut <> med [] da det er firkantparanteser som brukes i forumets innebygde programering. <> er brukt for at koden skal bli synlig for deg, noe den vanlighvis ikke er når du ikke jobber med et innlegg.) Der den første "koden" (merkelapp/tags etc. for de som driver med html m.m.) forteller forumsystemet "Her starter et sitat", og den siste forteller "her slutter et sistat".

Det som hadde blitt feil hos deg var at "avslutt sitat" koden var fjernet. Dermed ble alt stående som et sitat.

Men jeg vet om en rekke "ørnehjerner" som gjør gråvere tekniske feil enn det der ;) så høns eller spurv :)

Uanset ;

Matt 10:31
Frykt derfor ikke, dere er mer verd enn mange spurver.

Ha en fin dag :)

[Redigert den 8-8-2006 av Kristnerd]




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 15-8-2006 kl 19:57
Skisse av et 'Malakitt'-program..


Sitat:
av Gråspurv

.... tilbake til start, der overskriften handlet om
den Hellige ånds ledelse. (....)

Legfolket burde ikke være slike som spiser ferdigtygd
og delvis fordøyd brød (....)

Vi kan vel ikke gå tilbake til den tida og la forsamlingsledere, predikanter + + +
ha enerett til å forstå og legge ut Guds Ord?

Les selv, be om Den Hellige Ånds ledelse, grunn på Ordet
og del med andre hva du har sett og lært.
Det er nok det Mal 3:16 bl.a. viser til.


Intern link: ("Textus Receptus- resepten")

*Her*
fant vi noe av det første utkastet til et slikt
'uprogrammert' program for å granske Skriften mer etter dens
egne forutsetninger.
(etter hvert som vi blir av-programmert for slike 'menneskebud'
som så lett kleber og henger seg på..)

Sitat:

"Vi trenger ikke søke til uutgrunnelige embets-kapper
hverken i Himalaya eller i andre
høyereliggende hierarkiske presteverk"


Noen små artikler av Frank Viola kunne være nyttige å lese, også:

http://apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=1573#pid1188...

.

Sitat:

Og Herren sier: Fordi dette folk holder seg nær til meg med sin munn
og ærer meg med sine leber,
men holder sitt hjerte langt borte fra meg,
og deres frykt for meg er et menneskebud som de har lært,

se, derfor vil jeg bli ved å gå underlig frem mot dette folk,
underlig og forunderlig,

og dets vismenns visdom skal forgå, og dets forstandige menns forstand skal skjule seg.

(Jes 29)


Et portrett av tidens kirkelige dilemma hos oss?

. . .

Et tanke-eksperiment:
Om vi møtte brødre "fra et land langt borte" som
kunne ha klart noen av utfordringene bedre enn oss,

hvordan skulle vi kunne kjenne dem igjen?
Ja, hvordan tok vi imot dem, vi rikt rustede
Laodikeanske øyensalve-kvakkere - som følte
vi hadde alt på det tørre?

http://apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=957

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen