Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Skoleverkets mørke grunnvoll. Som din dag er?
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 4-10-2007 kl 16:36
Skoleverkets mørke grunnvoll. Som din dag er?


Må skolen være kjedelig?

Over måte full av hodepine - eller kan det være
at den faktisk fungerer slik den var ment?




Er du en human arbeidskraft-ressurs?

Hva føler farao om israelittenes motivasjon?

.. og hvordan kom han til at han eier dem?


http://www.johntaylorgatto.com/historytour/history1.htm

http://www.spinninglobe.net/againstschool.htm




.. og hvordan var disse artiklene anlagt pedagogisk?




.

[Redigert den 4-10-2007 av Praxis]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 4-10-2007 kl 21:47
Sandblåst for identitet


THE PSYCHOPATHIC SCHOOL

Sitat:


Rådløsheten i skolesystemet knytter seg til en enda dypere krise
i samfunnet: Vi mister hele vår identitet.

Barn og eldre blir sanket opp og isolert fra oppgaver og virke
i samfunnet ellers, slik det aldri er skjedd før.
Ingen snakker engang til dem.
Slik barna og de eldre blir holdt utenfor, får vi et samfunn
uten fortid og fremtid, bare en kunstig og avklipt evig nåtid.

"Samfunn" er blitt et passe ironisk navn på den måten vi omgås
med hverandre. Vi sitter sveiset fast i rollegittere, annet
samkvem skjer ikke.

Og er ikke folk blitt ensomme og deprimerte, bare av den grunn?

Skolen har en hovedrolle i tragedien, vi isoleres stadig mer
i hver vår tilviste lille rolle.
Vi blir fremmede for hverandre, forvaltet av et allmektig apparat.

Det utvikles et kaste-system, et sorteringssamfunn komplett med
en arme av tapere, utstøtte og hjemløse.

Men for de produktive tiltak i vår tid, har ikke skolene noen
medvirkning. Skaper vel klasser i sosialvitenskap statsmenn,
eller språklinjene diktere?

Skolene lærer oss egentlig bare å lystre ordre og la oss sortere.
Lærerne kan være samvittighetsfulle og arbeide hardt, men selve
systemet er psykopatisk og har sin egen gjennomtrumfende virkemåte
og logikk som aldri viker. Skoleklokken dundrer, og den unge som
skisserte på et dikt må pakke sammen og melde seg på angitt celle
der han skal få lære om apenes og menneskenes felles avstamning.

Men denne typen skoleverk ble møtt endog med væpnet motstand da
den ble satt i verk fra 1850-tallet av, og militære styrker
i Massachusetts US hentet ungene og marsjerte dem av gårde
til 'støperiet'.




fritt utdrag etter John Taylor Gatto
http://www.spinninglobe.net/jtgpsychosch.htm

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 5-10-2007 kl 01:22


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
THE PSYCHOPATHIC SCHOOL




Paul Graham har en interessant analyse av offentlig skole. Han mener dens egentlige funksjon er å holde de unge unna de voksnes verden i arbeidstiden.

Sitat:

Officially the purpose of schools is to teach kids. In fact their primary purpose is to keep kids locked up in one place for a big chunk of the day so adults can get things done. And I have no problem with this: in a specialized industrial society, it would be a disaster to have kids running around loose.



Siden de unge konsentreres og må forme sin egen lille verden forholdsvis adskilt fra den voksne, oppstår det en egen subkultur:


Sitat:

Like prison wardens, the teachers mostly left us to ourselves. And, like prisoners, the culture we created was barbaric.



Denne er ganske primitiv, vi kjenner den igjen fra moderne "reality TV" osv.:
Sitat:

In almost any group of people you'll find hierarchy. When groups of adults form in the real world, it's generally for some common purpose, and the leaders end up being those who are best at it. The problem with most schools is, they have no purpose. But hierarchy there must be. And so the kids make one out of nothing.

... the situation degenerates into a popularity contest.

This type of society debases anyone who enters it. There is neither admiration at the bottom, nor noblesse oblige at the top. ... it happens because these schools have no real purpose beyond keeping the kids all in one place for a certain number of hours each day.







Nå er de unge låst inn i noe som kan fortone seg som en lissom-verden hvor de bare diller med lissom-greier, men før i tiden var unge mennesker en integrert del av voksensamfunnet:
Sitat:

Teenage apprentices in the Renaissance were working dogs. Teenagers now are neurotic lapdogs. Their craziness is the craziness of the idle everywhere.

... we never had anything real to work on ... all the work we did was pointless, or seemed so at the time.

At best it was practice for real work we might do far in the future, ...
...
Now most kids ... see no connection (indeed, there is precious little) between schoolwork and the work they'll do as adults.

...
If life seems awful to kids, it's ... because the adults, who no longer have any economic use for you, have abandoned you to spend years cooped up together with nothing real to do. Any society of that type is awful to live in.




Hilsen Soneh Chamas
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 5-10-2007 kl 20:22


Tenkte jeg ikke at emnet skulle røre ved gamle minner ...


Litt mer av skolens mørkehistorie:
http://www.dvschool.org/psngatto.htm

med tydeliggjøring av den historiske tilknytningen
Gatto har gjort utgravninger i.

Har noen lest Peter Høeg - "de måske egnede"?

http://www.litteratursiden.dk/sw2187.asp
http://www.folkeskolen.dk/Docs/Artikler/Artikel-HoegSkolebae...
http://www.ambwashington.um.dk/en/menu/InformationaboutDenma...
http://www.frip.dk/nest/crimesite/opgaver/Stilen%20-%20de%20...

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 11-1-2008 kl 02:55
Hvordan kan den unge holdes på en sølete sti?


Sitat:

Ingen kan tvinge deg til å låne ut bilen din
til fremmede,

men barnet ditt skal du værsågud utlevere ved
nådd skolealder, til fremmede som har til levebrød
å forme og høvle ungene slik de har lært at dette
skal foregå --
bak murene på et lukket kultsted, der frykten og
ydmykelsen råder, råskap og vold lurer.

Du ville ikke engang tenke på å overlate TV-en din
til en anonym, innleid reparatør på offentlig
sysselsettings-program, om det ikke var under tvang.
Om han ødela TV'en og så krevde betaling med politi
og tvangsmakt bak seg, ville du blitt rasende.

Men hvor fromt overlater du barnet til et pliktig
offentlig eksperimentprogram med dårlig rykte for
bedrøvelige resultater?

En lege kan du saksøke for ufagmessig arbeid, men
skolefolket ser ut til å nyte rettslig immunitet.


tankevekkende av ex-lærer John Taylor Gatto

http://www.rit.edu/~cma8660/mirror/www.johntaylorgatto.com/u...

.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 29-1-2008 kl 20:26
Ingen skoleromantiske protest-tanter som protesterte?


eller ... hvorfor døde lille Marius?

.. hvis leseren har lest Kiellands skolekritiske
roman - 'Gift' --> ?


en av de mest siterte formuleringene fra 'Gift'
gjaldt at skolebarna snarest fikk forstå at
"her skulle man spørres, ikke spørre".


Ifølge Kielland befant arbeidet med skolereformer
seg konstant på det etterblevne stadium å foreslå
at pultene måtte bare males om i nye, velgjørende
friske grønnfarger -- så skulle det bli nytt livsmot
og innsatsglede i de desillusjonerte og apatiske
unge sjeler.

Siden 1885 er vel ikke skolen blitt noe mindre fokus
for disharmoni, oppgitthet eller opprørskhet.
Må plikten brennes inn i det unge sinn med traumer?
Ifølge design, eller er det bare noen små pedagogiske
glipp som må kureres med mer eksperimenter og
forloren reformikk?

Eier Staten alle barna?

Ikke det minst opprørende aspektet.
Har vi først fått gale reformikk-myndigheter løs,
som med maktvelde vil rive oppdragerkallet ut av
foreldrenes hender, der Gud selv la det ansvaret -

så må det sentraliserte skoleverket bli første
kampsone: De vil ha utlevert det formbare barn
for å støpe lydige arbeidere og soldater av dem,
etter alt hedenskapets dåraktige motetanker.

Med "barnevernet" på parti og delaktige i
kidnapperiet. Må ikke barna vernes fra belastningen
å ha foreldre?
Revolusjonen spiller akkurat den melodien -- fra
Sparta, militær-Preusserriket og megaindustri-staten.


En lunte som legfolket tidlig luktet, i hva som
engang var frihetens hjemland:
Sitat:

Skolene ... lærer oss egentlig bare å lystre ordre
og la oss sortere.
(....)
Men denne typen skoleverk ble møtt endog med væpnet motstand
da den ble satt i verk fra 1850-tallet av,
og militære styrker i Massachusetts US hentet ungene
og marsjerte dem av gårde til 'støperiet'.


* * *

Engasjerte det noen her?

Noen har nok litt lysere minner fra skoledagene -
rester fra en heldigere periode med lokale grendeskoler
og samfunnsengasjerte kristne lærere.
Hedersidealer og brennende hjerter.
Idag er denne modellen ferdig utryddet gjennom en
åndelig utmattingskrig, der vi ble støpt og døpt til
apatiske konsumenter -- la de kjekke myndighetene få
ordne alt for oss, de som vet alt hva vi behøver.
Så var vel Sparta-skolen kampdyktig nok likevel...


Men jeg hadde nesten ventet å møte litt velfølt patos
til fordel for pliktverket og den kollektive disiplin:
kan det bli folk av ungene om de bare skal subbe hjemme
hos mamma -- måtte ikke den tidlig brynes på nesa, som god
kriger / industriarbeider skal bli?

Mister folket sitt daglige samfunn med Gud og Bibel, lar seg
sekularisere, er det snart bare den kollektive moralfølelse
som kan tjene til norm. Et human-sentrisk drivanker som
kommer vilkårlig på drift, samt rovdrift, slik vårt herjede
folk alt har fått erfare.

Politikken idag er såvisst ikke det gamle bevisstgjorte
kristenfolks venn, hvis pasienten ennå er i live noe sted?
De hadde ikke så banal tillit til slikt overgrodd skrivebords
akademi som fikk smak for å være Myndighet, men de skjønte
at makten måtte bevåkes. Den måtte spørres og leksehøres.
Ellers var det snart fritt fram for de uhyrligste agenda i
lokkende retorisk kamuflasje. Ulver i rettelige ullplagg.

Hvordan ble vi slike sofamonterte sosialsauer.


Er linjen i tråden akseptert og applaudert som alminnelig,
ukontroversiell innsikt, så langt som hit?

Eller er det ikke noen stor sak hva revolusjonsmaktene
poder inn i barna fra spinkel alder -- hvordan de beskytter
barna fra noe så politisk uriktig som foreldres Gudgitte
myndighet?

Debattklimaet av idag, er bare det et nifst bevis på
skoleverkets nedslipende og sinnsforsnevrende virkninger -

eller er det ikke keiserens rett å gjøre med almuen sin
slik han måtte finne for ondt?


?
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Gnagar
Veteran
*****




Innlegg: 637
Registrert: 26-11-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-1-2008 kl 21:17


Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Eier Staten alle barna?

Nei, men den (vi) gjør
jo vårt beste – eller?

-
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 8-12-2008 kl 14:04
Opplæring i grisetroen


Et glimt av 'integrisasjonen' av de små lam
i Griseby Skole og det svinske samfunn:

Brevet fra pedagogen Dr. Grynth

til fru Sau. -->
.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
soneh-chamas
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 212
Registrert: 25-4-2006
Brukeren er frakoblet

Humør: Ved ånd og ved avmakt

[*] opprettet den 8-12-2008 kl 18:59


Onar Aam har tatt opp tema her: http://www.vgb.no/31722/perma/390127

Hilsen Soneh Chamas
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
RosieBee
Medlem
**




Innlegg: 139
Registrert: 24-1-2009
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-1-2009 kl 00:00


Ikke verst at dere kommer innom dette emnet også. Løsningen er frittgåenhet på dette området så vel som på det åndelige/kirkelige. Home's Cool... (se forøvrig www.nhuf.no og www.barnifrihet.com)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 25-1-2009 kl 16:57
Skoleflink sandblåsing av unge hjerner


(Reparerte lenker)

John Taylor Gatto: The Public School Nightmare


Sitat:
Why fix a system designed to destroy individual thought?


I want you to consider the frightening possibility that

we are spending far too much money on schooling,
not too little.

We have too many people employed in interfering with the way children grow up--

and that all this money and all these people, all the time we take out
of children's lives
and away from their homes and families and neighbourhoods and private explorations--

gets in the way of education.


The New Dumbness ->

Sitat:
Ordinary people send their children to school to get smart,
but what modern schooling teaches
is dumbness.
It’s a religious idea gone out of control.

Old-fashioned dumbness used to be simple ignorance;
now it is transformed
from ignorance into permanent mathematical categories . . . .
Categories in which learning is rationed for the good of a system of order.

Dumb people are no longer merely ignorant.
Now they are indoctrinated, their minds conditioned with substantial doses of
commercially prepared disinformation dispensed for tranquilizing purposes.



Få nå dette inn i hodet, unger ....
.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
RosieBee
Medlem
**




Innlegg: 139
Registrert: 24-1-2009
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 25-1-2009 kl 19:30


Jeg lagde en essay-oppgave til elevene mine der de må sjekke ut og reflektere over hva Gatto og Holt mente om skole.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen