Orfevs
I gresk mytologi en sanger fra Thrakia, sønn av musen Kaliope. Det heter om ham at han med sin kunst kunne sette livløse ting i bevegelse og temme
ville dyr.
Han omtales som oppfinner av bokstavskriften og var også med på argonautertoget.
Hos Vergil og Ovid berettes de uttvilsomt greske sagn om Ovid og hans unge, elskede hustru Evrydike.
Da hun døde, skal Ovid ha steget ned til dødsriket og ved sin sang beveget dødsguden Hades til å gi Evrydike livet tilbake, mot at Ovid lovet og ikke
snu seg på vandringen opp fra underverdenen. Da han brøt sitt løfte for å betrakte sin hustru, sank Everydike tilbake i dødsriket.
Til sist skal Ovid under en Dionysosfest blitt revet i stykker av thrakiske kvinner som var forarget over hans stadige lengsel etter Evrydike.
Ikke vanskelig å se likhetstrekk med historien om Lot og hans hustru på vei ut fra Sodoma?
I kunsten er han ofte fremstilt som den som fortryller dyrene med sitt spill. - Yngre sagn har gjort Orfevs til hovedmann for den mystiske relig. sekt
som oppstod i 6.årh.f.Kr., orfismen, som fikk stor utbredelse i oldtiden.
Se også om Argonautika, epos av Apollinus fra Rhodos; Fortellinger om Argofarernes tokt til Kolkhis, bevart i 4 bøker. Flere ganger filmet.
Gresk mytologi fremkommer også i Bibelen, for eksempel Apollos som er nevnt en rekke ganger. I Apg.18.24, 19.1, og i 1.Kor. en rekke ganger.
Apollos står forklart som en lærd jøde som antakelig stammet fra Alexandria, men det er ikke til å komme forbi at navnet ligger svært nær opp mot den
greske guden apollo.
Zevs
Så har vi Zevs (Apg.14.12) hos romerne identifisert som Jupiter (høyeste gud hos de gamle grekerne.) sønn av Kronos og Rhea.
Mens Kronos slukte sine andre barn, ble Zevs reddet i det Rhea kort etter fødselen skjulte ham i en grotte i fjellet Ida på Kreta, hvor barnet ble
næret av Amaltheias melk og bienes honning, dets skrik overdøvet av kreternes våpenlarm.
Senere fratok Zevs Kronos makten, styrte ham og de andre titaner i Tartaros, tok sin bolig på Olympen som guders og menneskers hersker.
Du kan sikkert se at dette med melken og honningen har vi vært inne på før.
Historien her kan godt sammenlignes med den jomfrufødte Immanuel (Matt.1.23 og Jes.7.14, 8.8) Rømme og honning skal han ete ved den tid han skjønner å
forkaste det onde og velge det gode. Osv.
Forklaringen til at det nå er rømme i stedet for melk er dette:
På den tid skal en mann holde en kvige og to sauer, og de skal gi så mye melk at han kan ete rømme. For rømme og honning skal hver den ete som blir
tilbake i landet. (Jes.7.21-22)
Så hender det at en leser om forskjellige personer og så oppdager en at de egentlig er en og samme - over tid?
Josef var en levitt som var født på Kypros, også kalt Barnabas, formaningens sønn. Apg.4.36.
Barnabas ble kalt for Zevs og Paulus for Hermes. Apg.14.12, men
Barnabas og Simeon kaltes også for Niger. Apg.13.1,
Josef ble også kalt Barsabbas med tilnavnet Justus, Apg.1.23, men Justus var et navn Jesus ble kalt, Kol.4.11, og Barsabbas var Judas
tilnavn,Apg.15.22, som Satan for inn i med tilnavnet Iskariot Luk.22.3.
Og sammen med ham (Barnabas) hyklet også de andre jødene, slik at Barnabas ble revet med av hykleriet deres. Gal.2.13
Josef er altså også Zevs som den greske mytologien beskriver på øya Kreta.
Vider står det at han (Josef) eide en åker som han solgte og la pengene for apostlenes føtter.
Dette omhandler igjen om historien om kjøpesummen for åkeren som ble solgt, fortalt en rekke ganger i forskjellige varianter. Luk.14.18, Apg.1.18,
1.Kor.6.20
For dere vet at det ikke var med forgjengelige ting, med sølv eller gull, dere ble kjøpt fri fra den dårlige ferd som var arvet fra fedrene.
(1.Pet.1.18)
Åkeren er forklart som verdenen.
[Redigert den 13-9-2007 av Lexus] |