På Zwinglis tid levde Balthasar Hubmor fra Friedberg (Bayern).
Papistene kalte ham en doktor i de Hellige Skrifter, en lærd og
veltalende mann.
Først var han lærer og predikant i Ingolstadt og kom senere til Reinsburg,
der han preket myndig mot jødene og deres åger (høye lånerenter).
Ved den Hellige Ånds lys ble paveveldets vederstyggelighet åpenbart for ham,
hvoretter han følgelig skilte seg ut fra dem under Guds råd og ledelse.
Senere kom han til å avvise spedbarnsdåpen som et selvgjort påfunn, sammen
med andre feilaktige læresetninger.
Av all sin makt forkynte han troendes dåp, slik Kristus hadde befalt det.
Men da denne formørkede verden ikke kan tåle det hellige evangeliets klare lys,
siden verdens falske selvgjorte tro og onde gjerninger på denne måten møter
et klart vitnesbyrd imot seg, skjedde det at
denne Balthasar Hubmor sammen med mange andre, ble møtt med verdens hat og
forfølgelse.
Etter mange forvisninger, fengselsopphold og prøvelser kom han til Nichlasburg
i Moravia. Senere ble han og hans hustru oppsøkt og innbragt til Wien i
Østerrike. Etter mangfoldige rettsavhør og nye fengselsopphold ble han brent
til aske og led denne død med tapperhet. Hustruen ble druknet, idet begge
standhaftig i sin død hadde holdt fast ved den tro Gud hadde gitt dem, og
vitnet om den.
Balthasar Hubmor utgav en liten bok der han anklager Zwingli og hans
etterfølgere. Disse, skriver han, lot engang 20 personer omkomme i et mørkt
fangetårn -- både menn, svangre kvinner, enker og unge piker ble sanket inn
og etterlatt, under den dom at de aldri mer i livet skulle få se sol eller
måne, men alle, døde eller levende, skulle forbli der og råtnende gå til
grunne på knapp forsyning vann og brød. Noen avholdt seg fra å smake en
brødbit for å gi de andre til livsopphold.
Å Gud, skriver Hubmor, hvilken fryktelig streng og unådig dom de satte i verk
mot fromme kristne mennesker, som det ikke fantes noen rettmessig anklage mot,
bare den at de hadde tatt imot dåpen i vann etter Kristi befaling!
Hvilken bedrøvelig deformasjon, som de kalte sin reformasjon. Må Herren dog
tilgi dem og være nådig mot deres blinde fanatiske sjeler.
* * *
Historiker Henry Vedder forteller om Hubmaier at han var veltalende, lærd
og virkekraftig -- en likemann på høyde med Zwingli, Luther og Calvin.
Navnet hans er blitt besvertet med urettmessige anklager, og han er blitt
påklebet læremeninger som han avskydde av sin sjels dyp.
I en traktat 'Den kristne dåp av troende' (1525) skrev Hubmaier sitt forsvar
for troende dåp mot Zwinglis anklager.
Dåpen skulle være en god samvittighets bekjennelse til Gud (1.Peter 3) -
"Enhver overgitt kristen som tar imot dåpen i vann, bør på forhånd ha en
god samvittighet framfor Gud gjennom en sikker forståelse av Guds ord.
Det vil si, forstå og være viss på at han har en nådig barmhjertig Gud
gjennom Kristi oppstandelse. På dette følger vanndåpen, ikke slik at
sjelen renses gjennom den, men det samme "ja" fra en god samvittighet,
som sjelen også tidligere har gitt i sitt indre gjennom tro."
"Dette tegn og symbol, en innvielse til et liv i tro fram mot døden, i
håpet om en oppstandelse til det kommende liv, har en mening ut over
bare et tegn og har ingenting med spedbarn å gjøre, derfor er dåp av
spedbarn et påfunn uten gyldighet."
|