Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Musikksnakk.
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-6-2004 kl 02:42


Jeg skrev jo en "tankerekke" som jeg kalte "vi kristne" på internforumet.

Tenkte det kunne passe å sitere meg selv på det her nå. Jeg vandrer gjennom flere forskjellige tema. Så dette er ikke om musikk generelt. Jeg prøver heller ikke å konkludere. Under streken følger altså ett

___________

”Vi kristne” har vist altid kranglet om hva som går an og hva som ikke går an for en kristen å gjøre. Det er klart at bibelen sier vi skal formane og rettlede hverandre, men plutselig er det noen som føler det som ren fordømming og det skal vi jo helst ikke drive med. Vi ser gjerne på ”Ikke kristne” som en homogen ensartet gruppe, de er sånn, og sånn er de. Eller, egentlig så vet vi vell alle at de ikke er så ensartede, men av en eller annen grunn så oppfatter de ”oss kristne” som om vi kjører alle under samme kam. Vi kan føle det som en urettferdig dom av ”oss kristne” når noen sier til oss, ”alle kristne skal bare dømme andre, de tror de er så mye bedre enn oss”. Og vi som kristne vet, eller i hvert fall bør vi vite at vi ikke er bedre enn andre. Hadde vi virkelig vert bedre å flinkere enn alle andre i alt vi gjør og sier, så hadde vi vert supermennesker. Selvrettferdig og frelste ved gjerninger. Nå vet vi at det ikke er tilfelle, og vi er kristne på grunn av det. Vi vet vi har feil, og vi vet vi trenger frelse fra dem. Vi har ett budskap å kommunisere videre, ett budskap om at andre også trenger frelse fra sine feil. Det er når vi prøver på det at vi så gjerne oppleves som dømmende, trangsynte, gammeldagse, bedrevitende. Det skulle jo ikke være slik. Vi gjør det jo i kjærlighet. Jeg håper i hvert fall det er det som driver oss.
Så er det noen av oss som tar konsekvensen av dette og skal gjøre det ene og det andre for å vise at ”vi er akkurat som andre folk”. Tanken er helt sikkert god. For vi ser jo hvor feil det virker det ovenfor. Men så kommer ”de ikke kristne” og sier ”jammen det er jo ingen forskjell på kristne og andre, hvorfor skal jeg da bli kristen”. Hva i all verden er det vi gjør galt ?
Også har vi dette, oss kristne i mellom. Når en person prøver å advare mot noe, så føler en annen seg fordømt. Det kan være så mye rart, musikk, film, alkohol, dataspill, seksualitet, vold, osv. osv. osv. osv. Ting i det private liv, og ting i menighetslivet.
Jeg vil ta tak i en del av disse tingene. Tenke litt høyt rundt dem. Prøve å ikke konkludere alt for mye. Konklusjonen får ligge opp til deg som leser.

Innleder med tre små bibelsteder.

1.Kor 8. 13.
Dersom mat fører min bror til fall, da vil jeg aldri i evighet spise kjøtt! For jeg vil ikke føre min bror til fall.

Rom 14. 20-21
Ødelegg ikke Guds verk på grunn av mat. Alt er nok rent, men det blir noe ondt for den som spiser og kjenner det som et fall. 21 Derfor er det riktig ikke å spise kjøtt eller drikke vin eller gjøre andre ting som fører din bror til fall.

1 Kor 6.12 (Gjentas i 10.23)
Jeg har lov til alt, men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt, men jeg skal ikke la noe få makt over meg.


Slik jeg ser det, så handler ikke disse versene direkte om synd. Bibelen legger rimelig klart opp hva som er å regne som synd. Og det blir ikke noe moralpreken fra meg om sånn og sånn. Man har ”svart” og man har ”kvitt”. Men livet har vell noen gråsoner også? Tror disse bibelversene omhandler nettopp gråsonene. Enten verset selv, eller foregående / etterfølgende vers viser at Paulus snakker om mat. Tilberedning av mat var en greie med strenge regler i gamletestamente. Men så kommer Jesus og sier at det ikke er det som du spiser som gjør deg uren, men at din urenhet, altså din mangelfulle tilstand ovenfor Gud kommer innenfra. Du har en kilde til synd inne i deg.

Markus 7 18. Skjønner dere ikke at det som kommer inn i mennesket utenfra, ikke kan gjøre det urent? 19 Det kommer jo ikke inn i hjertet, men går ned i magen og ut igjen.» Dermed slo han fast at all mat er ren. 20 Og han la til: «Det som går ut fra mennesket, det gjør mennesket urent. 21 For innenfra, fra menneskehjertet, kommer de onde tankene: hor, tyveri, mord, 22 ekteskapsbrudd, pengejag, ondskap, svik, utskeielser, misunnelse, spott, hovmod, vettløshet. 23 Alt dette onde kommer innenfra og gjør mennesket urent.»

Så er det altså ikke maten som gjør det. Og når man har slått det fast, så tenker jeg at dette må kunne forstås bredere. At det kan omhandle såkalte adiafora. Adiafora betyr kort sagt at man tar regelverket i en problemstilling til også å gjelde andre problemstillinger som ikke direkte er omtalt. Kan disse tre første bibelstedene for eksempel omhandle tobakk ? eller alkohol ?. Det står det jo ingenting om i Bibelen. Eller, jo, alkohol står det en del om. Bibelen er ikke smålig i omtalen av alkoholens negative konsekvenser. Og det står jo også i verset jeg siterte at jeg skal ikke la noe få makt over meg. Kan man si at det som eventuelt har fått makt over deg har blitt en avgud for deg, og dermed er det gått fra å være en gråsone til å være ren svart. Altså en synd.? Om så er, er det det som kom inn som er synden? Eller er det den kilden du har i deg som er synden, og at det som kom inn bare spilte på ”tonene” hos din kilde til synd?
I fysikken snakker man ofte om bølger. Og da er det ikke nødvendigvis bølger som i havet. Man sier at alle legemer har indre svingninger. Skal ikke gå nøye i dybden på dette, men vil nevne det for å søke å beskrive hva jeg tenker. Man har også ett begrep som kalles interferens. Det betyr at når to bølgekilder sender bølger som har lik frekvens, så vil de enten nulle ut hverandre, slik at resultatet blir ingen bølger, eller at de fordobler hverandre. Da blir resultatet at man får bølger som er dobbelt så store. (Dette er for all del forenklinger av de fysiske begrepene) Dette siste kan ha voldsomme konsekvenser. Kroneksemplet er en videofilm av en gruppe soldater som marsjerer over bro. Broen har indre svingninger, og soldatene ender opp med å marsjere i en takt som har samme frekvens som broen. Resultatet er at broen raser sammen.
Hvor i all verden vil jeg med disse tankene mine ? Kommer det snart ett poeng ? vell. Mat, eller alkohol eller hva det nå måtte være, kan det ende opp med å ha samme ”frekvens” som denne syndens kilde inne i oss, slik at det dermed fører oss til synd? Altså at det ikke alkoholen selv som er synd, men det den gjør med noen av oss? For det er jo ikke alle som blir alkoholikere.
Og siden ikke alle blir alkoholikere, har vi mennesker da forskjellige frekvenser på vår ”kilde til synd” siden ikke samme ytre faktor påvirker alle på samme måte?

For å holde fast på dette med alkoholen en liten stund til. Man er jo i første omgang uenige i hvorvidt Bibelen slår det fast som synd eller ikke. Men la oss her gå ut i fra at det ikke er synd. Men at man kan si at konsekvensene av et uvettig forhold til alkoholen er synd. I kristent arbeid blant alkoholikere, ja med avrusingsarbeid generelt, kristent og verdslig, så er det alltid ett mål at de skal bli helt frie. Samtidig så har man kristne som mener det er akseptabelt å ta en øl sammen med venner. Man mener det bryter ned fordommer mot kristne, og skaper muligheter for evangelisering de ellers ikke ville hatt. Og en slik tanke må jo være mulig å forsvare, hvis det er korrekt at Bibelen ikke sier at alkohol i seg selv er synd. Like fullt må en konklusjon være at noe som i seg selv er nøytralt, altså ikke syndig, men heller ikke oppbyggende, kan ved riktig bruk i riktig målgruppe bli til velsignelse. Mens det ved feil bruk hos feil målgruppe vil bli til det stikk motsatte. Vi ser at det finnes en middelvei som i seg selv er helt ok. Samtidig som vi ser at de som har vert ute i på den ene siden, rett og slett på grunn av sitt møte med Gud ender opp på den andre siden. Mange av dem vil advare sterkt mot alkohol og rusmidler. Mellom disse ”måtehold evangelisererne” og de som enten på grunn av ett tidligere rus misbruk, eller av andre grunner er total avholdende vil det kunne føles på gjensidig fordømmelse. Er det nødvendig ?

Hold fast på tankene, og la dem gå videre inn i andre situasjoner. Det er en bibelsk tanke at de kristne ikke er av verden, men likefult i verden. Andre situasjoner hvor noen står med pekefingeren og advarer er rockemusikken. Heavy Metall, black Metall og hva det nå kalles alt sammen. Spørsmålet blir igjen hvorvidt dette er synd i seg selv. Eller om vi igjen har en slik gråsone som kan falle begge veier i møte med forskjellige mennesker. Jeg tror pekefingeren er på sin plass, og jeg tror den er gått ment. Satanisme finnes i metall miljøet, noen utøver det religiøst, andre ”bare” utrykker det i sangtekster. De med pekefingeren hevder at det påvirker lytterne. Og det vil vell være naivt å tro at det ikke gjør det. Men om vi nå tar tankene ovenfra med inn i dette tilfellet, kan det tenkes at vi påvirkes forskjellig? Kan det tenkes at hos noen vil det bli en ”interferens” som fører til synd, men hos andre så kan man forholde seg til det uten problemer ? – Hva med de band som florerer i miljøet som kaller seg kristne og har kristne tekster. Hva skal vi tenke om dem ? Jeg er vil si følgende, at deres kilde til synd har en frekvens som ikke er lik den fristelsens frekvens som finnes i miljøet. Dermed kan de faktisk operere der som sanne kristne. Dermed kan vi også si om dem at de er ”i metall miljøet” , men ikke ”av metall miljøet”. Slik vi alle kristner er kalt til å være i verden, men ikke av verden. Og denne tanken strider ikke i mot at det faktisk er helt rett å advare kristne mot miljøet og det som finnes der. En dobbelthet som ofte fører til at noen føler seg fordømte, andre blir kalt for snerpete og gammeldagse. Men slik tror jeg ikke det trenger å være. Jeg tror vi kan leve med denne dobbelheten, jeg tror den er nødvendig og sunn å ha.

MC miljøet er også hardt belastet med kriminalitet. Holy Riders er en kristen gjeng som ”infriltrerer” der. Man må vell også om dem kunne si at ”de er i mc miljøet” men ”ikke av mc miljøet”. Selv om flere her faktisk har blitt frelst og rekruttert fra andre mc-klubber. For selv om de fortsatt går i det samme miljøet, så er de blitt forandret, de har vendt om. For noen fører altså en omvendelse til at de må bytte miljø. Belastningen og fristelsene blir for store. Men for andre så kan de fortsette i miljøet og være en positiv motpol. Det betyr muligens at Gud hos noen endrer ”frekvensen” slik at de ikke faller for samme fristelser som før, mens hos andre så gjør han det av en eller annen grunn ikke. Og fordi vi er kalt til ett liv hvor vi strever mot våre fristelser, så vil det være riktig av de å skifte miljø.

Vi ser altså at kristne folk ikke er en homogen gruppe. Man fristes av forskjellige ting, man er forskjellige, man lever forskjellig. Og det er vell helt riktig og helt ok at det er slik ? Men hva gjør vi med alle disse pekefingrene og moralprekener om å holde oss borte fra ditt og fra datt. Kan de ikke bare slutte? Enhver må vell kunne velge selv og se selv hvilke gråsoner som man må ta avstand fra, fordi de fører til forsterke fristelser, og hvilke gråsoner man kan vandre i fordi de ikke fører til noen fristelser og synd. Hva sa de første versene ? De snakket blant annet om å ikke føre sin bror til fall. Slik jeg forstår det betyr det at man i en del situasjoner skal velge å ikke gå inn i gråsoner man selv egentlig kunne vert i uten problemer. Man skal holde seg utenfor disse gråsonene for å unngå at kristne brødre ser på deg, for så å gå inn i de samme gråsonene, bli fristet og ende opp med å synde. I respekt for hverandre skal vi unngå gråsonen. Men så vet vi jo også at vi skal være salt og lys. Og da må vi ut i gråsonene også. Har du lest ”Forkynnerens bok” i gamle testamente? En herlig liten ting herifra er at det er en tid for sånn og en tid for sånn. Det sier meg to ting. Det første er at selv om vi alle er kristne så er vi på forskjellige ”steder” i kristenlivet, og vi har forskjellige oppgaver. Det sier meg også at samme person må gjøre forskjellige ting til forskjellige tider. Noen ganger må du kanskje inn i noen gråsoner, andre ganger er det absolutt best for deg selv og andre at du holder deg utenfor.

Jeg har gått ut å advart mot Matrix triologien. Jeg gjorde det fordi jeg ser at mye av historien der er inspirert av budistisk og nyreligiøst tankegods. Samtidig er en av artistene som har laget filmusikk innbitt kristen motstander både i ord og gjerninger. ( Marlyn Manson ). Jeg fikk motbør for min kritikk, og jeg forstår hvorfor. ”Det er jo bare en film”. Og ja, det er bare en film. Men samtidig, så er det ikke bare en film. Jeg merket på meg selv da jeg så første filmen i trilogien at det påvirket meg negativt. Jeg vil mine brødre og søstre det beste, og advarte for å unngå å føre noen til fall ved å tie. Andre advarer mot Harry Potter, og Ringenes Herre. Er det riktig av dem ? Jeg tror det. Er det greit at andre kristne likevell ser filmene og ikke finner noe galt i det? Jeg tror det også.

Kanskje kan vi også inkludere en siste tanke, ”allergi tanken” vil jeg kalle den. Ordet allergi betyr overfølsomhet, og fenomenet er at noe som egentlig ikke er skadelig ender med å skape en negativ reaksjon. Utslett, hovenhet, kløe, rennende øyne osv… helt fysiske ting. Du får faktisk en skade av det. Men egentlig skulle du ikke gjort det. For det som skaper skaden er egentlig ikke skadelig. Kanskje er det slik at noen av ”pekefinger kristne” har litt overfølsomhet for ting og tang rundt seg. De bør vell likevell få lov til å advare. For om du også skulle være overfølsom, så er det bra for deg å slippe de allergiske reaksjonene. De er i sannhet ikke spesielt behagelige. Og om du nå blir provosert av pekefinger kristne, så kan jo det også bety to ting. Enten er de overfølsom og du ikke. Eller så er de ”normale”, mens du rett og slett har nedsatt immunforsvar og merker ikke at du blir angrepet før det er for seint.

Klarer vi å leve med slike dobbeltheter? Blir det forvirrende? Har jeg rett i att ting ikke altid er svar/kvitt ? Skal vi nekte folk å advare når de ser noe de føler for å advare mot ? Skal vi ta all advarsel inn over oss uten å tenke igjennom den først? Skal vi la oss provosere over advarsler vi egentlig syns er unødvendige ?

_______________

Hadde jeg skrevet dette i dag ville jeg tatt inn noen forbehold. Så jeg fortsetter litt til:

Mennesket er både ett åndelig, og ett fysisk vesen. ( Jeg sier ikke at vi er "en ånd som har en sjel og som bor i en kropp." Det er totalt feil, men det er en annen diskusjon som vi ikke skal ta her. Må bare presisere at jeg ikke mener det.) Dette eksemplet fra fysikken minner om hva Gunnar siterte om hvordan man bruker "hypnotisk musikk"...

Det kan brukes fysisk om andre ting enn bølger, når man mener at enkelte har ett "alkoholisme gen". Men så kan sammenligningen plutselig ikke brukes mere. En slik sammenligning er ikke absolutt. Den vil skrante.

Dette er en del på sidelinjen av tematikken ellers, men... følte bare for å ta det inn og føre tankene litt videre. Tror vi har startet på ett stort tema hvor man ikke for fort skal konkludere, og hvor både de "konservative" og "liberale" har godt av å teste holdbarheten av argumentene sine.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-6-2004 kl 03:12


Hva som slår meg når jeg leser her, er at alle har gode argumenter. På begge sider av debatten.

I mitt siste innlegg, og opp mot Gunnars siste ser vi at jeg med ett begrep fra naturfag forklarer nesten det samme som en New Age side på internett bruker som prinsipp for hypnose.

Dette er interesangt. Jeg tror denne diskusjonen skjer i ett veldig spennende, men også vanskelig landskap. Nemlig i skjæringspunktene mellom det fysiske og det åndelige.

For det kan vell være slik at andre religioner og også vi kristne selv tar feil av og til. jeg tror at vi kaller en del ting for åndelig men som egentlig har sin rot i fysikken.

Men også motsatt at vi kaller ting som har rot i det åndelige for jordiske eller naturlige ting.

Når du stjeler... så er ikke det en fysisk ting. Allikevel så kan den onde stå bak ved å drive deg/lokke deg til handlingen.

Når det gjelder "hypnose argumentet" til Gunnar tror jeg han er inne på noe veldig vesentlig. Men her er nok faren størst i "Vinyard musikken" og "Hilsong musikken", som jeg slett ikke finner noe antikirstelig i. Så absolutt ikke. Men mange tekstene er slik repeterende og enkle. "Er nå det så farlig", kan man si... og da er man inne på hva jeg tenkte litt høyt om i det første innlegget mitt. Om de i seg selv kanskje ikke er så farlige. Men i en feil bruk så blir de slike stemningskapere, og mantra som hva Gunnar siterer fra denne tidligere hypnotisøren.

Og så kan man gruble på hva som er en riktig bruk. Jo det må da være en bruk hvor man ungår dette. Men... hvorfor ikke da ha en skikkelig god tekst? En med dybde og fylde og talende innhold ?

Her ser jeg en annen tendens innen moderne lovsang, og det er at det stadig dukker opp nye lovsanger hvor teksten er rett ut fra lovsanger som er "skjult" rundt om kring i Bibelen. F.eks. synger jeg ofte to sanger fra åpenbaringen, med melodi som er noen få år gammel. Og flere fra salmenes bok er det gjort det samme med.

Og vi har også slik som tidligere nevnt R.S. James hvor tekstene er sterke direkte og personlige vitnesbyrd.

Jeg har INGEN problemer med noen av disse to siste.

Og når dette er "tekst med melodi", og slett ikke "melodi med tekst" som Gunnar så genialt framstilte hva som kanskje er kjernen av tematikken, ja så er rett og slett ikke moderne lovsang farlig. Og det er heller ikke truende i forhold til gamle salme skatter. Fordi de bygger på det samme. Nemlig Guds ord og vitnesbyrdet om å leve med Gud.

Nei, nå er det alt for sein. Må slutte før det blir bare rot her.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-6-2004 kl 23:35
Jeg tror


fortsatt at musikken er nøytral i seg selv.

Men jeg er helt enig og hører selvsagt på erfarne folk. Poenget er at man bør være bevisst på dette selv. Så lenge man er bevisst på at man kan bli påvirket, så ser jeg ikke noen spesiell fare. Personlig har jeg slettet endel sanger, eller lar være å høre om og om igjen på sanger som har repetitiv tekst og melodi. Dette gjelder sanger som Delirious sin "Happy Song", hvor teksten går som følger, med rask, repetitiv melodi:

"Oh I could sing unending songs of how You saved my soul.
And I could dance a thousand miles because of Your great love."
+ noe "Cause we're so happy" greier innimellom av og til.

Slik jeg husker den, går den bare om og om igjen slik. Dette er eksempel på utrolig tynn tekst, uten særlig innhold og som jeg ikke hører på.

Derimot fins det fortellende tekster, med vanlig melodi - en melodi for vers og en for refreng. Det finnes også bønnesanger. Ja, det finnes mange sanger som Trosbevegelsen og andre bevegelser kan misbruke for å komme i den sinnstilstanden de ønsker. Men det finnes også sanger som det brukes el-gitar til som utfordrer oss til å tenke på andre, til å stå fast på Guds Ord, osv.

Helt til slutt i kveld vil jeg bare få si at vi må skille sjangrene litt her.

Jeg så at Trash ble kalt for rock. Trash er ikke rock, men metal. Rock-sjangren er bredere enn metal-sjangren, selvom metal-sjangren er stor den også. F.eks New Metal er sjangeren til f.eks, Evanescence, Linkin park osv.

Rock... For å si det sånn: DC-talk spiller for det meste rock. Både mainstream rock og soft rock. Noe hard rock spiller de ikke.




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 8-6-2004 kl 08:11


Sitat:
Originally posted by Lionheart
Helt til slutt i kveld vil jeg bare få si at vi må skille sjangrene litt her.

Jeg så at Trash ble kalt for rock. Trash er ikke rock, men metal. Rock-sjangren er bredere enn metal-sjangren, selvom metal-sjangren er stor den også. F.eks New Metal er sjangeren til f.eks, Evanescence, Linkin park osv.

Rock... For å si det sånn: DC-talk spiller for det meste rock. Både mainstream rock og soft rock. Noe hard rock spiller de ikke.


Einig. Ein ting folk ikkje skjønnar er at metal og rock ikkje er det same. Metal er bygd over klassisk skala. Du kan høyre på mange metal-låter, og høyre at det er mykje element frå middelaldersk musikk der. Rock er bygd over ein blues-skala, meir rett fram.

Dømer på metal over klassisk skala: Iron Maiden (som faktisk er eit middelaldersk torturredskap). Det same gjeld for ein del goth-band, som tar namnet frå den gotiske (middelalderske) byggjestilen.

Dømer på rock over blues-skala: Beatles, Bob Dylan, DC Talk, White Stripes - spesielt fjorårets kulaste song (med det beste riffet): "Seven Nation Army".:D

PS! Kvar vart det av nynorsken Lionheart?

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lionheart
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1041
Registrert: 25-1-2004
Bosted: Bergen, Norge
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-6-2004 kl 12:36
argh


Eg tenkte over det i går kveld - eller var det denne morgonen - at eg hadde reint gløymt det. Vart litt flau då, men men. Det er berre å prøve på nytt.

Kultur for alle pengane!




Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

1Joh 4,10
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 4-4-2005 kl 01:08
Christian? Rock.


Music plays an important role in Christianity. It always has; it always will; it should. Ephesians 5:18 and 19 reveal that music is instrumental in realizing the Spirit-filled life. Colossians 3:16 amplifies this fact by emphasizing the way in which music should enrich the spiritual life of every believer.

Today there is a musical movement away from this biblical standard among Christian youth called rock 'n' roll. Our young people have grown up with this rock music, and now see no reason to give it up. The idea that rock music is a valid biblical tool for the evangelization of the lost and the edification of believers is also becoming more accepted by older saints, and more popular with pastors and Christian leaders. In the past, older believers withstood the intrusion of the world into the Church. But now many of the saints are also clamoring for the music their sons and daughters want-ROCK. Youth leaders and pastors are facing increasing pressure to incorporate rock 'n' roll in their programs for young people, because "more kids can be reached." Out of this movement and with this acceptance and popularity, Contemporary Christian Music was born.

It is essential to the spirituality of the whole Body of Christ for Christians of every age group to scrutinize Christian Rock in the light of God's Word, and then allow the Holy Spirit to conform us to the will of the Lord concerning the part music plays in our lives.

Les resten av artikkelen Her.




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2005 kl 13:44


Ked af at sige det, men heavy metal kan aldrig være opbyggeligt i Kristus. Det kan virke styrkende på kort sigt, men det vækker ikke følelser, der er forenelige med den kristne tro og sindelag. Kristen heavy metal er en krænkelse af Gud, som jeg tror har mange unge ulykkelige skæbner på samvittigheden.

[Redigert den 4-4-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Elgkjøtt
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 237
Registrert: 2-3-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Modus?

[*] opprettet den 4-4-2005 kl 18:32


Hehe. Morsom du. :up:



Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 4-4-2005 kl 22:40


Sitat:
Opprinnelig postet av Elgkjøtt
Hehe. Morsom du. :up:


og du gør mig sulten.




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-6-2005 kl 12:56
Musikk


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Lovsang og kristne sanger har ofte skiftet fokus i fra å være tekster med melodi, til melodi med tekster. Dvs at musikken brukes først og fremst for å bringe oss i en eller annen form for stemning (fokuset blir kjødet) og at dette igjen er noe den onde også bruker i sin agenda. (Fordi Den Onde er ekspert på det kjødelige)


Veldig godt poeng!

Teksten alene avgjør ingen ting. Dette er ABC :)

Vi skal tilbe i ånd og sannhet, ikke bare i sannhet, og ikke bare i ånd.

Hvis teksten representerer sannheten, så representerer musikken ånden. Her må man skjelne hvilken ånd musikken har, og det er ikke alltid like lett.

Måten man fremstiller ting på har en betydning, og det er helt klart avgjørende når vi som kristne skal bestemme oss for hva vi mener er riktig og feil å høre på.

Teksten er som vanligvis sann. Det er ånden i musikken som oftest er problemet. 99% av kristen contemporary musikk er (med all respekt) søppel, og ikke kristen musikk i det hele tatt.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
legend
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 24
Registrert: 28-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2005 kl 05:52


Musikk er en av mine store lideskaper. Personlig like jeg de store kontraster. Sigvart Dagslands fine ballader til death metal av verste sort. Kristnerd sier at hans erfaring med Pink Floyds The Wall var av det negative. Jeg bestrider ikke hans erfaring, men legger til at jeg har en annen erfaing av nevnte album, og sikkert mange flere enn meg har en god erfaring fra Pink Floyd. Jeg hører også noe på gotisk musikk (saviour machine og sisters of mercy) ... musikken i seg selv er depressiv og melankolsk, og noen blir helt sikkert nedbrutt av å høre slik musikk, men ikke alle ... jeg fryder meg når jeg hører slik musikk (og jeg føler meg ikke unormal av den grunn)

Jeg vil sitere noe jeg skrev i en lignende tråd der bus starter med å sitere fra en bok om musikkens makt. Ikke overraskende tar også denne boken for seg alle skadevirkningene fra rocken ... og den ender selvsagt med å demonisere alle som har en el-gitar på soverommet sitt. Men her er mitt svar på bus' utspill:

Dessuten synes jeg det er dårlig journalistikk å intervjue f.eks bassiten i Deicide.

At en fjortis kommer med "sensasjonelle" ytringer er ingen sensasjon.

Her går forfatteren tiil frontalangrep på de fleste musikere, ingen sjanger slipper unna ...eller?

Hvis vi skal forsette så kan vi jo ta feks ..country som forherliger utroskap og drikking osv. ...Og de gamle komponistene. Orff, Mozart osv...
Og vi kan jo ta Bjørn Eidsvåg som feks .i Forbuden Frukt synger ut om sin svake natur som føler begjæret på kroppen.

Finnes det i det hele tatt noen som ikke forfører oss med sin musikk? Jeg går ut fra at dette er bokens innhold. Kast alle TV'er ut av huset. Brenn stereoanlegget og barrikader dørene, så ikke Djevelen kommer inn og tar deg.

Jeg hører på den musikken som jeg liker å høre på. I mitt tilfelle er det Nick Cave (som hadde sin rebelske periode med drugs og hatske sanger - men som nå har en gudssøken i sine sanger), Peter Gabriel er også en favoritt men som ikke har noe kristent ståsted, men han fører heller ingen korstog mot kristendommen. Slik som dere gjør mot musikken.

Dette er ikke blandt mine bedre sitater, men jeg tar det med for helhetens skyld. Jeg går rett på en oppfølgende post i neste avsnitt. Liker å dele det opp slik at ikke postene skal bli for lange.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
legend
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 24
Registrert: 28-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2005 kl 05:57


Sitat:

Likevel er jeg usikker på om all musikk er egnet til å brukes av kristne!?!? BillyAnd


Her har BillyAnd i forkant sagt at sangevangelistene Egil og Arne skapte debatt i sin samtid. Da Egil og Arne startet sin kariere på 50- 60 tallet ble de fordømt av mange kristne fordi de brukte populærmusikk og hadde til og med dansetakter. Lenge var de omtalt som kristefolkets svar på Kurt Foss og Reidar Bøe. (BillyAnd) Her er mitt svar:

Jeg tror en del kristne har problemer med at kristne spiller feks. death/doom/trash/speed/goth (osv) metal. Da bygger de sine fordommer på at de selv ikke liker stilartene og/eller at de ikke liker image og uttryksformen.

Du nevnte Egil og Arne som et eksempel på "opprørere" i sin samtid da de trosset de pietistiske kreftene innen kristenheten. De var da tidens rock n' roll. I dag er det ingen som rynker på nesen over deres fremferd. Undertegnede har selv vært på møter med disse herlige forkynnererne og blitt velsignet av det. (selv om jeg ikke liker musikken).

Likeså er det med metal sjangeren. Den er omstridt, men i bunn og grunn er det bare en musikkform. Hvis en leter etter nedbrytelig musikk så finner du det i alle sjangere. Henviser til en av mine andre poster der country, symfonier, hiphop ...osv... der artistene/gruppene har nedbrytende tekster. Country har for det meste utroskap og alkohol som "fanesak", mens enkelte komponister leker med mystikk/okkultisme. Mozart (tryllefløyten) er feks veldig godt "mottat" av Steinerskolen. Orff med Fortuna trenger ingen nærmere beskrivelse. (forøvrig liker jeg godt begge disse verkene på tross av at de er "ugudelige".

Som en parantes vil jeg si at jeg setter mer pris på tekster med litt "tyngde" i, enn disse hitene med I love you baby (høres ut som pedofili for meg. Selv om tekstene ikke er oppbyggelig er de ihvertfall bedre enn de tanktomme hitene.

Men tilbake til kristen rock/metal så tror jeg at det er et middel for å nå den gruppe mennesker som relaterer seg til slike miljøer. Og uansett er det hjertet/ånden til formidleren som er det avgjørende - ikke hvilket "språk eller uttryksmåte" som blir brukt.

Jeg trenger ikke å spørre om hva forfatteren eller bus mener om kristen rock. Men jeg spør alikevel. Og hvilket forhold har han til kristen gospel eller "kristen lovsang". Er ikke lovsang også suggererende og "forførende?"

Disse sitat er hentet fra : Jesusonline ... på teologisk forum side 12 under musikkens makt (merket at direkte hyperkobling ikke gikk)








[Redigert den 15-6-2005 av legend]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 15-6-2005 kl 08:39
Musikk


Legend, jeg skjønner ikke at du, som kristen, kan lytte til slik musikk med god samvittighet. Det er selvsagt din egen sak, men siden du presenterer det på forumet tillater jeg meg å kommentere det.

Sitat:
Opprinnelig postet av legend
demonisere alle som har en el-gitar på soverommet sitt.


Etter min mening er alle instrumenter rene i seg selv. Det er måten man bruker dem på som gjør musikken god eller dårlig, åndelig sett.

Sitat:

Hvis vi skal forsette så kan vi jo ta feks ..country som forherliger utroskap og drikking osv.


Country som musikalsk sjanger er ok, noe av det. Men kristne lytter i så fall til country med kristen tekst. Ikke Hank Snow, Porter Wagoner og Waylon Jennings...

Sitat:

Finnes det i det hele tatt noen som ikke forfører oss med sin musikk?


Musikk er makt. Musikk brukt på riktig måte vil bringe ned Guds nærvær og bringe menneskene inn i tilbedelse med Jesus Kristus i fokus. Brukt på feil måte vil det bli en kjødelig etterligning...

Sitat:

Jeg går ut fra at dette er bokens innhold. Kast alle TV'er ut av huset. Brenn stereoanlegget og barrikader dørene, så ikke Djevelen kommer inn og tar deg.


Etter min mening burde alle kristne ta hagla og skyte hele TV'en ut av huset :p Stereoanlegget bør kunne stå igjen... men hiv all ikke-kristen musikk i peisen. :up:




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-6-2005 kl 23:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Etter min mening burde alle kristne ta hagla og skyte hele TV'en ut av huset :p


Amen! :up:
(Men kvifor berre dei kristne? Trur dei fleste hadde hatt godt av å utøva litt rettvis vald mot lobotomiboksen sin... :eureka: )
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 16-6-2005 kl 00:06


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Sitat:
Opprinnelig postet av legend
demonisere alle som har en el-gitar på soverommet sitt.


Etter min mening er alle instrumenter rene i seg selv. Det er måten man bruker dem på som gjør musikken god eller dårlig, åndelig sett.

Sitat:

Hvis vi skal forsette så kan vi jo ta feks ..country som forherliger utroskap og drikking osv.


Country som musikalsk sjanger er ok, noe av det. Men kristne lytter i så fall til country med kristen tekst. Ikke Hank Snow, Porter Wagoner og Waylon Jennings...


Kvifor då dette hatet du har imot kristen rock -- spesielt i ein tråd på GospelTalk? Rock er ein hybrid av country og blues.

Legend:
Melankolsk musikk er knall. Midnight Choir, Sixteen Horsepower...

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-6-2005 kl 08:28
Musikk


Gudsfrykt er å hate det onde. Må Gud gi meg mer av det :)

Kristne hører ikke på musikk som er laget av verden, for verden. Vi skikker oss ikke lik dem. Vi hører på ekte, kristen musikk, som bringer Guds nærvær ned, og som opphøyer Ham. Som bringer omvendelse, ydmykhet og takknemlighet.

Noen av oss har kanskje noe vi bør bli kvitt, hvis appetitten på slikt er stor. Jeg kjenner folk som har blitt utfridd fra det. Meg selv inkludert.

Folk som ikke er troende rister på hodet når de ser "kristne" oppføre seg som dem i alle ting. Å være en kristen betyr ikke at du kan gjøre hva du vil og stole på nåden. Du kan faktisk misbruke nåden.

[Redigert den 16-6-2005 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 16-6-2005 kl 15:12


Lance, du svarte ikkje på spørsmålet mitt. Kvifor er det greitt å høyre på country med kristne tekstar (country er vanlegvis song om fyll og hor), men ikkje greit å høyre på rock med kristne tekstar (rock kjem av country og blues)?

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 16-6-2005 kl 15:47
Musikk


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Lance, du svarte ikkje på spørsmålet mitt. Kvifor er det greitt å høyre på country med kristne tekstar (country er vanlegvis song om fyll og hor), men ikkje greit å høyre på rock med kristne tekstar (rock kjem av country og blues)?

GUDS FRED!


Okey, jeg skal prøve å svare litt klarere, og ikke så generelt.

Og husk, dette er jo bare min personlige mening:

Folk synger fæle, ukristelige tekster med bedehusmelodi: FEIL
Folk synger fine kristne tekster med death metal musikk: FEIL

Jeg må nesten høre musikken før jeg personlig kan skjelne og dømme om den er bra eller dårlig. Om det så er country eller rock eller blues.

Musikk er uansett bare ett av tegnene på hvordan kristne miljøer i Norge og verden over er i forfall. De synger lovsanger på møte og hører på verdslig musikk hjemme. Ett sted jeg var tok de karaoke inn i møtesalen etter et ungdomsmøte. Snakk om å vanære Guds hus!?




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 16-6-2005 kl 22:41


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Folk synger fæle, ukristelige tekster med bedehusmelodi: FEIL
Folk synger fine kristne tekster med death metal musikk: FEIL


Folk som set likskapsteikn mellom rock og metal: FEIL

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Ett sted jeg var tok de karaoke inn i møtesalen etter et ungdomsmøte. Snakk om å vanære Guds hus!?


Vi hadde karaoke på juleavslutninga på ungdomsklubben vår. Trur du Gud vart såra av det?




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


saint.gif opprettet den 17-6-2005 kl 00:01
Å leva i Kristus


Paulus vart nemnt her, i forbindelse med å bruke musikk for å "nå" ufrelste.
For meg personleg handler det meir om livet i Kristus. :yes:

Kva betyr det å leva i Kristus?
Korleis skal ein forhalde seg til ting som:

  • sorg
  • sinne
  • opprør
  • romantikk :smug:
  • depresjon
  • glede :o

:question:

Om ein seier at ein lever i Kristus, og ikkje gjev rom for slike aspekt av livet,
vil eg hevde at ein anten fornektar seg sjølv, ved å fornekte at ein kjenner på slike ting, eller Kristus, ved å ikkje invitera han med inn i dei meir dunkle romma sine.
Og skal ein gje rom, må ein vel og ha eit uttrykk?

Dette er det ekte, god musikk handlar om, reine og usminka glimt inn i Livet.

At etterfølgjarar av Kristus uttrykkjer seg gjennom ulike former av kunst handler ikkje om å ta tilbake noko den vonde har stole - han har aldri eigd det... :P



Her er nokre brødre som har "skjønt det", og ikkje er redde for å gaule det ut for all verda:
Sitat:
Ethereal Scourge - Judgement & Restoration - Refuge
my life i lay it down
and bow before your throne
my life i give to you
by sacred blood i am your son
you're the fire that heats my veins
the power in my soul
by christ the serpent's bane
you are all the life i know
be warm my heart of stone
glowing by your hearth of grace
as my life is not my own
my darkened past you laid to waste

and my life is not my own
my corpse you sank without a trace

so let it be
now and forever
sovereign king
so let it be
i'm yours almighty lord
send me where you may
i praise your mercy touch of love
breathe and i will fly

and i will worship you
when the moon it bleeds and the sun is black
and i will worship you
when the earth breaks and the sky it cracks
all glorify your name
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 17-6-2005 kl 08:09
Musikk


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Folk som set likskapsteikn mellom rock og metal: FEIL


Det har jeg ikke gjort. Jeg vet at Metal er en "sub-genre" av rock.

Sitat:
Vi hadde karaoke på juleavslutninga på ungdomsklubben vår. Trur du Gud vart såra av det?


I tilfelle hvor jeg var tilstede sang de rock'n roll og holdt på... ikke kristen-rock, men sekulær rock. Jeg tror ikke Gud har behag i slikt, nei.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 17-6-2005 kl 08:18
Musikk


Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
Kva betyr det å leva i Kristus?
Korleis skal ein forhalde seg til ting som:

  • sorg
  • sinne
  • opprør
  • romantikk :smug:
  • depresjon
  • glede :o

:question:

Om ein seier at ein lever i Kristus, og ikkje gjev rom for slike aspekt av livet,
vil eg hevde at ein anten fornektar seg sjølv, ved å fornekte at ein kjenner på slike ting, eller Kristus, ved å ikkje invitera han med inn i dei meir dunkle romma sine.
Og skal ein gje rom, må ein vel og ha eit uttrykk?

Dette er det ekte, god musikk handlar om, reine og usminka glimt inn i Livet.


En person som lever i Kristus lever adskilt fra denne verden, og denne verdens måter å uttrykke seg på. ;)

Alle våre kilder er i Kristus. Vi uttrykker oss i Ham, til Ham, ved Ham.

Give Him Thanks
In everything, give Him thanks, give Him thanks
In everything, give Him thanks
In the good times, praise His Name
In the bad times, do the same
In everything, give the King of Kings
All the thanks




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 17-6-2005 kl 16:15


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Det har jeg ikke gjort. Jeg vet at Metal er en "sub-genre" av rock.


Feil, rock er basert på blues og country, med 12-tone-takt. Metal er ikkje basert på dette, men er noko heilt anna. Ikkje same skala eingong.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance

I tilfelle hvor jeg var tilstede sang de rock'n roll og holdt på... ikke kristen-rock, men sekulær rock. Jeg tror ikke Gud har behag i slikt, nei.


Eg sang "My Way" med Frank Sinatra. Det var vel nokre veker til i skjærselden, det?

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 17-6-2005 kl 23:08


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Alle våre kilder er i Kristus. Vi uttrykker oss i Ham, til Ham, ved Ham.


Amen til det! :up: Men det er jo akkurat det som er poenget mitt... :puzzled:

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
En person som lever i Kristus lever adskilt fra denne verden, og denne verdens måter å uttrykke seg på. ;)

Hm.. Lurer litt på kva du meiner med "verden" her?
Om du meiner denne verden som den firedimensjonale verda vitskapen kan måle og forstå, er jo til og med å puste eit uttrykk av denne verden...
Om du kun ser på den andelege dimensjonen, må eg vel innrømme at eg trur på Kristi siger på korset som fullstendig og utan betingelsar.
Eg ser ikkje heilt for meg kvifor då Han skal gje frå seg den andelege eineretten til alle ting som sjølvutnevnte anti-kristar kan vise til "prior art" på...?

Uansett lurer eg på korleis du ut frå Skriften argumenterer for at piano-allsang er ein mindre verdsleg måte å uttrykkja seg på enn piggtråd-gitarar?
Eller er det tradisjonen som rår?


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Eg sang "My Way" med Frank Sinatra. Det var vel nokre veker til i skjærselden, det?

Veker??? For My Way er til og med år-veker for snilt :mad:. Om du treffer Peter på ein god dag kan du kanskje prute til deg ein nådetime eller to for kvar halvtone du (eventuelt) var ute av pitch på avslutnings-"MyyyyWayyy"-et... :duh:

[Redigert den 17-6-2005 av Theotormon]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 18-6-2005 kl 00:17
Musikk


Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Det har jeg ikke gjort. Jeg vet at Metal er en "sub-genre" av rock.


Feil, rock er basert på blues og country, med 12-tone-takt. Metal er ikkje basert på dette, men er noko heilt anna. Ikkje same skala eingong.


Hehe, det er i alle fall en sub-genre av rock ifølge Wikipedia.

Sitat:
Eg sang "My Way" med Frank Sinatra. Det var vel nokre veker til i skjærselden, det?


Hvis noe slikt hadde fantes... ;)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 18-6-2005 kl 00:32
Musikk


Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Alle våre kilder er i Kristus. Vi uttrykker oss i Ham, til Ham, ved Ham.


Amen til det! :up: Men det er jo akkurat det som er poenget mitt... :puzzled:


Okey. Kult :)

Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
En person som lever i Kristus lever adskilt fra denne verden, og denne verdens måter å uttrykke seg på. ;)

Hm.. Lurer litt på kva du meiner med "verden" her?
Om du meiner denne verden som den firedimensjonale verda vitskapen kan måle og forstå, er jo til og med å puste eit uttrykk av denne verden...
Om du kun ser på den andelege dimensjonen, må eg vel innrømme at eg trur på Kristi siger på korset som fullstendig og utan betingelsar.
Eg ser ikkje heilt for meg kvifor då Han skal gje frå seg den andelege eineretten til alle ting som sjølvutnevnte anti-kristar kan vise til "prior art" på...?


Mener du: "Hvorfor skal djevelen ha all den gode musikken?" Det er et litt misforstått konsept etter min mening.

Jeg etterlyser at folk som kaller seg kristne kan innse at det er to makter som påvirker oss gjennom bl.a. musikk: Gud og Satan.

Og at kristne bør holde seg for gode til å kjøpe, lytte til og spille musikk som er laget av verden, for verden. (Musikk som overhode ikke har noe kristent ved seg, og som bare har til hensikt å bringe nytelse til våre lytteorganer eller intellekt, og fete lommebøker til produsenten/artisten.)

I et tidligere stadie av mitt kristenliv hørte jeg selv på alt mulig, og innså ikke hvor stor makt musikken egentlig hadde. Jeg kan nevne U2, REM osv. som grupper som jeg bokstavelig talt la på hylla. Dette gjorde jeg fordi jeg følte at musikken bragte meg lenger bort fra Gud... ikke i den forstand at jeg tvilte på Ham, men fordi verdsligheten tok mer overhånd gjennom musikken.

Sitat:

Uansett lurer eg på korleis du ut frå Skriften argumenterer for at piano-allsang er ein mindre verdsleg måte å uttrykkja seg på enn piggtråd-gitarar?
Eller er det tradisjonen som rår?


Hvis man ikke kan skjelne dette, så... ;)

... Det er mye Bibelen ikke forklarer oss rett ut. Men Gud har lovet at Hans Ånd vil lede oss til all sannhet, og gi oss visdom til å dømme i disse tingene.

Andre ting er lettere å begrunne ut fra Skriften: som for eksempel at homofili er en styggedom for Gud, og at langt hår for menn, og klippet hår for kvinner er likeså.

Men for å snakke om musikk... ikke fortell meg at Guds nærvær kommer ned når en kar hamrer på piggtrådgitaren sin. Det må i så fall være denne verdens gud. :yes:

Det er min mening. No offence, brother.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-6-2005 kl 11:16


”Men for å snakke om musikk... ikke fortell meg at Guds nærvær kommer ned når en kar hamrer på piggtrådgitaren sin. Det må i så fall være denne verdens gud.”

Jeg er fetter til en gutt på 16. Han spiller gitar så det ”griner etter”! Virtuoso exellence! Det låter nok litt ”rart” i mine gamle ører, men denna gutten ønsker bare en ting I livet – i følge ham selv) å herliggjøre Kristus Jesus. For jeg ser jo at livet denna gutten lever til daglig ikke er lik de andres på hans alder. Med festing, hor og utskeielser av så mang en art. Jeg trur bandet han spiller i heter noe i nærheten av pitbullharmony eller noe sånn. I følge begeistrede tilbakemeldinger fra folk som har greie på ”sjangeren” så er dette et kristent ”band” som har potensial i seg. Navnet virker ikke akkurat bibelsk, spør du meg? Men har selv vært ung en gang. Lyttet meg da, ufrelst, inn i dype depresjoner etter å ha lånt øret til bøttevis med Deep Purple, Black Sabbath, J. J. Cale, Ry Cooder, osv osv. Nå er det så jeg bremser litt selv når jeg, en sjelden gang, låner et skamfullt øret til det aller mest nydelige (i kjødelige) (mine "gamle ufrelste ører): Daniel Lanoha!
Nei, jeg får nok holde meg til gamle gode (dog IKKE FEILFRIE) ”Jimmern” – Swaggart, jeg - Dette er i mine ører musikk som får den skrøpelige ryggtavla mi til å skjelve, ja ”vibbe” av hjemlengsel!
Men tilbake til piggtrådgitarr og debatter i det vide og det brede om hva som i Guds øyne er tillatt, og ikke, er så langt jeg ser det, noe en ikke kan dømme en annen for. En hver har sin smak, sin måte å tilbe Herren på. Og jeg kan skrive under på at denna gutten jeg snakker om, ja han BRENNER virkelig for at andre skal bli frelst. Noe annet er at han kanskje senere trenger å modnes og dannes etter Guds plans vilje videre i livet med Kristus Jesus Sin naglemerkede Hånd.
Bare noen tanker fra meg Lance…men jeg er for gammal til å skjønne meg på alt dettannes nye jeg…
så jeg beklager hvis jeg har støtt noen!

Vennlig hilsen

siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-6-2005 kl 11:25


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Men for å snakke om musikk... ikke fortell meg at Guds nærvær kommer ned når en kar hamrer på piggtrådgitaren sin. Det må i så fall være denne verdens gud. :yes:

Det er min mening. No offence, brother.


No offence taken! :bouncing:
Men eg håpar at du av same grunn heller ikkje tek deg nær av at eg vert minna på Matteus 14:31 når eg høyrer "... Ikke fortell meg..." (...at Gud virker sånn eller sånn).

Eg trur at min allmektige Gud sanneleg òg har makt til å virke på andre måtar enn dei som til ei kvar tid eksisterer i våre menneskelege, innsnevra tankegangar... Noko alle kristne frå og med Peter har fått erfare gong etter gong.

For å snu litt på flisa: Ikkje eingong ein hypotetisk eksplosjon frå ein tenkt gigantisk gitarforsterkar som fekk eit uventa & ublidt møte med ex-piggtrådgitaren til den ovanfor tenkte støykjelda, kunne fjerna eit einaste gram av det Guds-nærværet han allereie hadde (Joh. 6:56). :D
...Ei heller fjerna ein einaste tøddel av sannheit frå den ikkje fullt så hypotetiske sangteksten eg siterte ovanfor.


Følelsar er viktige hjelpelinjer ein ikkje klarer seg utan når ein skal prøve og feile seg gjennom livet.
Men Guds nærvær og Ande høyrer til på andre vektskåler.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 18-6-2005 kl 11:42


Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Eg sang "My Way" med Frank Sinatra. Det var vel nokre veker til i skjærselden, det?

Veker??? For My Way er til og med år-veker for snilt :mad:. Om du treffer Peter på ein god dag kan du kanskje prute til deg ein nådetime eller to for kvar halvtone du (eventuelt) var ute av pitch på avslutnings-"MyyyyWayyy"-et... :duh:


Den var dessverre perfekt.

GUDS FRED!

[Redigert den 18-6-2005 av k-mann]




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 18-6-2005 kl 12:57
Musikk


Sitat:
Opprinnelig postet av Theotormon
No offence taken! :bouncing:
Men eg håpar at du av same grunn heller ikkje tek deg nær av at eg vert minna på Matteus 14:31 når eg høyrer "... Ikke fortell meg..." (...at Gud virker sånn eller sånn).


;) Skjønner ikke helt hva Matteus 14,31 har med dette å gjøre? Historien om Peter som gikk på vannet...

Sitat:

Eg trur at min allmektige Gud sanneleg òg har makt til å virke på andre måtar enn dei som til ei kvar tid eksisterer i våre menneskelege, innsnevra tankegangar... Noko alle kristne frå og med Peter har fått erfare gong etter gong.


Skjønner fortsatt ikke hva Peter har med dette å gjøre :P Uansett, selv om Gud er allmektig betyr ikke det at Han lar seg involvere i syndige ting, og at Hans Navn kan bli dratt med på alt som går under et religiøst banner. Nope.

Sitat:

For å snu litt på flisa: Ikkje eingong ein hypotetisk eksplosjon frå ein tenkt gigantisk gitarforsterkar som fekk eit uventa & ublidt møte med ex-piggtrådgitaren til den ovanfor tenkte støykjelda, kunne fjerna eit einaste gram av det Guds-nærværet han allereie hadde (Joh. 6:56). :D
...Ei heller fjerna ein einaste tøddel av sannheit frå den ikkje fullt så hypotetiske sangteksten eg siterte ovanfor.


Å spise Hans Legeme er å ta Hans Ord. Ordet sier:

Skikk dere ikke lik denne verden.

Dersom du skikker deg lik denne verden spiser du ikke Hans Legeme. :exclamation:

Sitat:

Følelsar er viktige hjelpelinjer ein ikkje klarer seg utan når ein skal prøve og feile seg gjennom livet.
Men Guds nærvær og Ande høyrer til på andre vektskåler.


Følelser er fint, men det er ikke det som bringer Guds Nærvær, men en hellig, trosfylt atmosfære vil bringe Hans Nærvær. Gode følelser og sensasjoner kan du få med all slags musikk --- men selv om det føles godt trenger det ikke være Gud.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
legend
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 24
Registrert: 28-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-6-2005 kl 18:15


Gjennom hele historien har vi sett at når det skjer noe nytt som bryter med datidens fastslåtte normer så er det fra djevelen. Dette gjelder nye bibelske læresteninger (bare tro, dåp, helligjørelse, helbredelse osv...), det indre liv i menigheten og form og ikke minst musikk.

Alltid har de som er rotfestet i sin kultur, sitt menighetsliv vært motstander av alt som er nytt. Piano har vært syndig, gitar, trommer, trekkspill ...osv. Noen går når de taler, det mest riktige er selvsagt at man skal stå i ro bak talerstolen slik at ma har den nødvendige avstanden til menigheten. Det er så mange ytre ting som er blitt demonisert. Slik skal det vel ikke være?

Et populært bibelvers er ofte brukt i slike sammenhenger (ser at det også er brukt her): Vi skal ikke skikke oss lik denne verden!!! Dette verset har stått fast i årtusener og er fortsatt aktuelt. Men alikevel sier de samme personene at gitar og piano er greit, men hvorfor er det greit nå da det ikke var greit for noen hundre år tilbake? Mange kirkesamfunn har et preg som minner mest om 1800-tallet ...der flesteparten av sangene de synger stammer fra det nevnte hundretallet, og kirkeliturgien har heller ikke forandret seg mye fra den tiden. Er det virkelig slik at Gud kom og opprettet sin menighet på 1800-tallet. Er det slik at åndelige viser datert til 1800-tallet er det eneste sanne og åndelige?

Kristen musikk blir ikke bare brukt til lovprisning av Gud. Den er også et medium som blir brukt i misjonerende aktiviteter. Og som misjonerende medium så er vel ikke språkdrakten det viktigste ...det er vel innholdet i budskapet ...eller hva?

Jeg kjenner personlig en kristen deathmetaller som er en brennende og herlig kristen. Om jeg liker musikken eller ikke er ikke viktig (selv om jeg ikke har noen problemer med å innrømme at jeg faktisk liker musikken). Det viktigste er denne gruppens hjerte og motivasjon. Og selvsagt deres relasjon til Gud.

De når inn til miljøer som veldig mange sangevangelister ikke ville nådd inntil. Man trenger ikke å ha trekkspill og kassegitar (og noen gamle dansepoplåter) for å kalle seg sangevangelist.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
legend
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 24
Registrert: 28-8-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 18-6-2005 kl 18:16


Hva synes dere forresten om Carman ...er han et djevelens verktøy eller ...?

Synes det rart at han ikke er nevnt enda...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 18-6-2005 kl 19:05


Sitat:
Opprinnelig postet av legend
Mange kirkesamfunn har et preg som minner mest om 1800-tallet ...der flesteparten av sangene de synger stammer fra det nevnte hundretallet, og kirkeliturgien har heller ikke forandret seg mye fra den tiden.


Må berre seie at eg kanskje er litt meir høgkyrkjeleg enn andre her, og elskar den gamle liturgien. Den er nok mykje eldre enn 1800-talet, men til tross for det verkar den mykje meir moderne. Kan det vere fordi den er basert på jødiske tempel -og synagogeliturgi? Dei jødiske gudstenestane eg har vore på (iIsrael) er laqngt frå den "dølle" 1800-talsliturgien -- og dei har heller ikkje endra seg.

GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 18-6-2005 kl 21:25
Musikk


Sitat:
Opprinnelig postet av legend
Et populært bibelvers er ofte brukt i slike sammenhenger (ser at det også er brukt her): Vi skal ikke skikke oss lik denne verden!!! Dette verset har stått fast i årtusener og er fortsatt aktuelt. Men alikevel sier de samme personene at gitar og piano er greit, men hvorfor er det greit nå da det ikke var greit for noen hundre år tilbake?


Bibelverset som jeg nevnte gjelder for alle kristne, Legend, og jeg lurer ofte på hva mange kristne selv mener det betyr. Nå for tiden er jo alt mulig tillatt i menighetene...

Gitar og piano er instrumenter som er rene i seg selv. Det er måten disse instrumentene brukes på som avgjør deres åndelige innflytelse.

Sitat:

Mange kirkesamfunn har et preg som minner mest om 1800-tallet ...der flesteparten av sangene de synger stammer fra det nevnte hundretallet, og kirkeliturgien har heller ikke forandret seg mye fra den tiden. Er det virkelig slik at Gud kom og opprettet sin menighet på 1800-tallet. Er det slik at åndelige viser datert til 1800-tallet er det eneste sanne og åndelige?


Absolutt ikke. Selv om jeg mener at Death Metal er en ugudelig musikk-genre, så forkaster jeg ikke all musikk laget etter år 1900. Det finnes annen musikk...

Sitat:
Kristen musikk blir ikke bare brukt til lovprisning av Gud. Den er også et medium som blir brukt i misjonerende aktiviteter. Og som misjonerende medium så er vel ikke språkdrakten det viktigste ...det er vel innholdet i budskapet ...eller hva?


Misjon dreier seg om å forkynne Evangeliet. Og, dersom musikk brukes sammen med dette, så er både tekst og melodi viktig.

Sitat:
Jeg kjenner personlig en kristen deathmetaller som er en brennende og herlig kristen. Om jeg liker musikken eller ikke er ikke viktig (selv om jeg ikke har noen problemer med å innrømme at jeg faktisk liker musikken). Det viktigste er denne gruppens hjerte og motivasjon. Og selvsagt deres relasjon til Gud.

De når inn til miljøer som veldig mange sangevangelister ikke ville nådd inntil. Man trenger ikke å ha trekkspill og kassegitar (og noen gamle dansepoplåter) for å kalle seg sangevangelist.


Sangevangelist er ikke en del av den 5-foldige tjenesten i Efeserbrevet er det vel? :P

Mitt spørsmål er "hva når man frem med, til disse miljøene"? Det samme de allerede har, bare med ny tekst?

Kristne i dag gjør seg lik verden, for å nå verden. Det reagerer til og med vantro mennesker på, og det er en av grunnene til at det er så vanskelig å nå frem til mennesker i f.eks. Norge i dag.

At man er "kristen" har ingen troverdighet lenger, for folk ser galskapen i våre kretser bedre enn vi selv gjør mange ganger.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-6-2005 kl 01:02


Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Å spise Hans Legeme er å ta Hans Ord. Ordet sier:

Skikk dere ikke lik denne verden.

Dersom du skikker deg lik denne verden spiser du ikke Hans Legeme. :exclamation:


Me går i sirkel her, så eg trur eg skal overlate ordet til andre... ;)
Så lenge me er einige om at Bibelen ikkje seier noko om kor saktmodig eller kulturelt konservativt musikk-uttrykket skal vera, men at det handler om subjektiv synsing, er det meir enn nok for meg... :yes:

Merk at Bibelen gjev oss mange eksempel på kva det vil seie å skikke seg lik denne verden. Det vert for meg uforståeleg at ein skal trenge å leggje eigne subjektive forståelsar til dette. :exclamation:


(Peter sitt eksempel handla om audmjuke & overmot i møte med Kristi virke og teneste.)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 19-6-2005 kl 14:54
Enige om å være uenige


Hehe, ja, vi forblir nok uenige her, broder. :P



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 19-6-2005 kl 23:30
Argumenter med dokumentasjon


Musikk er noe vi alle har et forhold til. Kristenrock, hva er det?

http://www.av1611.org/crock.html

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2005 kl 12:26


TAKK BROR!

Jeg hadde aldri trodd! Hadde jeg bare visst!
Cash gikk rett vest, og det litt kjapt og! På kne i bønn for Gud, ba jeg Ham om tilgivelse, av hjertet. Visste ikke om dette jeg, om Rick Ruben og heller ikkedet andre heller. Der ser du, den som prøver alt og holder fast på det gode får velsignelse fra Gud. Nå er jeg skikkelig lei meg..så slutter nå. men takk så mye igjen bror; du skjønner jeg er ikke så up to date jeg når det gjelder alt dette med info på data osv. Men da gjelder det å låne øret til hva andre, unge, hengivne til Kristus Jesus troende, har å komme med!

vennlig
siggen
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2005 kl 13:10


Selv om meget er sat på spidsen i denne efterhånden meget gamle og meget amerikanske artikel, så er der meget rigtigt i det. Den kristne rock og metal er blevet forsvaret på den mest kvalmende vis af kirkegængere, der ikke vil opgive denne verdslighed. Bare fordi vi alle kan have behov for lidt umoden syndighed, så behøver man ikke blande Kristus ind i det :rolleyes:.

[Redigert den 20-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-6-2005 kl 15:46
Omvendelse


Siggen, du har en ekte kristen holdning. Skulle sett mer av slike :)



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2005 kl 20:29


Ophidselse, lyst, begær, vrede. Det hører alt sammen til den mørke side. De følelser som svenskernes Ace of Base eller nordmændenes Emperor vækker har intet med Kristus at gøre.



Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Theotormon
Medlem
**




Innlegg: 66
Registrert: 16-5-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2005 kl 20:48


Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Selv om meget er sat på spidsen i denne efterhånden meget gamle og meget amerikanske artikel, så er der meget rigtigt i det. Den kristne rock og metal er blevet forsvaret på den mest kvalmende vis af kirkegængere, der ikke vil opgive denne verdslighed. Bare fordi vi alle kan have behov for lidt umoden syndighed, så behøver man ikke blande Kristus ind i det :rolleyes:.


Om eg kan ta meg den fridomen å tolke innlegget ditt Anastasis, så meiner du at det hadde vore betre om eg haldt Kristus utanfor denne delen av livet mitt, og fortsatte å hamre på gitar i det skjulte, for det kan jo for alt ein veit vera syndig, og ein har jo trass alt eit visst behov for slik "umoden syndighed".... :puzzled:
Heldigvis, har ikkje Herren kalt meg til eit liv i slikt dobbeltspel! :bouncing:

Eg prøver å blande inn Kristus i alle ting eg føretek meg, nettopp for at Han skal kunne peike på det som er mot Hans vilje, og ta det bort. Beklager om du finn det kvalmande.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Anastasis
Juniorveteran
****




Innlegg: 382
Registrert: 29-3-2005
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-6-2005 kl 21:05


Hej Theotormon,

Gør du altid det rigtige? Det tror jeg ikke nogen gør. Det var det jeg mente med: "Bare fordi vi alle kan have behov for lidt umoden syndighed". Vi gør alle fejl og er ikke perfekte. Men jeg synes ikke den nedtur skal dyrkes og gøre til i kristent regi. Helt ærligt, jeg har også hørt en del metal, såvel "kristent" som "satanisk", omend jeg ikke vil give nogen af disse bands den ære/undskyldning, at de arbejder til Gud eller satans pris. Der er intet i eks. Deliverances musik, som der opdyrker en kristen karakter. Det er som al hård rock/metal oprør og aggression tilsat en lille prædiken der lires af. Det er ikke noget man skal blive i, det er noget man skal vokse ud af. Lav din musik med fred i sindet. Bare min mening, no offence :singing:.

[Redigert den 20-6-2005 av Anastasis]




Jesus er vor eneste Herre og Ejer (Judas 1v4). Det står selv i Jehovas Vidners oversættelse.

Advarsel!!: Jeg betragtes som kætter af dette forum, og min tro placerer mig udenfor ortodoks kristendom.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 21-6-2005 kl 09:01
Musikk


For en gangs skyld er vi litt enige, Anastasis... :p



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen